Kuluttajat haluavat vaihtoehtoja

0

Kuluttajien ruokailutottumukset ja vaatimukset ruuan alkuperän tiedottamisen suhteen ovat muuttuneet. Enää tiedoksi ei riitä pelkkä epämääräinen Eu. Valistuneet kuluttajat haluavat tarkempaa ja yksilöidympää tietoa.
Valistuneet tuottajat ovat tunnistaneet asian. Osa heistä on nähnyt omakohtaisesti, miten tärkeää kaupungissa asuvalle on saada tietoa ruuantuotannon koko ketjusta. Siihen sisältyvät rehuissa käytettävät raaka-aineet, eläinten elinolosuhteet ja hyvinvointi ja ylipäätään tuotannon eettisyys.
Jalostuspuolella asiaan on herätty huonosti. Isot lihatalot eivät esimerkiksi ole lähteneet rakentamaan tuotantoaan lampaanlihan varaan. Siitäkin huolimatta, että Ylen Kuningaskuluttajalle HK Scanin markkinointijohtaja Mikko Järvinen totesi suomalaisen lampaan kysynnän olevan kasvussa.
Lausunnosta huolimatta HK Scanissa tuotantoketjun perustaminen nähdään vain isona kustannuksena.
Kuningaskuluttajalle Atrian markkinointijohtaja Pasi Luostarinen sanoi markkinan olevan hirveän pieni, eikä se kasva. Luostarinen huomautti sen olleen liiketaloudellinen lähtökohta, ettei lampaan tarjonnan lisäämistä ole kannattanut Atriassa edes harkita.
Somerolla on lähdetty lampaanlihantuotantoon. Teurastamoina ovat pienet, lampaanlihaan erikoistuneet toimijat. Markkinointikin onnistuu, mistä osoituksena on somerolaisen suoramyynnin saavuttama suosio.

Lue myös:  Hurja vauhti kerrostalorakentamisessa Varsinais-Suomessa – kasvua 124 prosenttia viime vuodesta