Löydä syy liikkua

0

Lasten ja nuorten vähäistä liikkumista harmitellaan. He hengailevat liiaksi päätteiden ääressä. Reippailu kaverin luokse on harvinaista.
Ruuhkavuosien keski-ikäinen unohtaa itsestään huolehtimisen. Työ, kodin pyörittäminen ja lasten harrastukset vievät voiton oman hyvinvoinnin ylläpidosta.
Esimerkki on paras opettaja. Mitä opettaa äiti tai isä, joka kuljettaa lasta liikunnan pariin ja makoilee itse illat television tai netin ääressä? Käsi kaukosäätimellä on turha lausua Terve mieli terveessä ruumiissa ja patistaa lenkkipoluille. Pakottaminen tai painostaminen johtaa harvoin kestäviin tuloksiin tai sisäisen motivaation kehittymiseen.
Terveysterrorismilla ei saa väkeä liikkeelle. On ymmärrettävä liikkumisen monipuoliset hyödyt. On löydettävä oma syy liikkua ja oma laji. Mikä on minulle merkityksellistä: parempi jaksaminen, unen laadun parantaminen, mielialan kohentaminen, kroonisen kivun tai sairauden parempi hallinta. Hyvinvointiin kohdistuva liikuntatavoite luo kestävämpää motivaatiota kuin ulkonäköön liittyvä.
Vähäkin liike on parempi kuin ei mitään. Etene pienin askelin kohti realistisia tavoitteita. Yhdistä liikunta itselle tärkeisiin asioihin. Polje kuntopyörää ja katsele samalla  leffaa tai tapaa kaveri kuntosalilla. Tee liikunnasta  osa arkea.

Lue myös:  Älä sorru verkkohuijauksiin