Didim
KSM härkätie2018

Suomalaisen nukkuisi tunnin pidempään

Suomalaiset nukkuvat keskimäärin 7,2 tuntia yössä. Jotta tuntisi itsensä levänneeksi, tulisi yöunen oltava tunnin pidempi. Etenkin ruuhkavuosia elävät ja nuoret eivät koe saavansa tarpeeksi unta. Tämä tulee esille LähiTapiolan teettämässä kyselyssä.
Uni on yksinkertainen lääke oman hyvinvoinnin lisäämiseen. Esimerkiksi puolen tunnin lisä päivittäin yöuniin ja säännöllinen unirytmi voivat riittää siihen, että oma päivittäinen olotila kohenee merkittävästi.
Vähäisten yöunien aiheuttama väsymys vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiin ja terveyteen, mutta altistaa myös vahingoille.
Unirytmin tulisi olla säännöllinen. On mentävä ajoissa nukkumaan.
Iltatoimet pitää rauhoittaa. On vältettävä työasioita ja sosiaalista mediaa juuri ennen nukkumaanmenoa. Hengitys- ja rentouttamisharjoitukset auttavat.
Huoneen tulee olla pimeä, hiljainen ja viileä. Ylimääräiset aistiärsykkeet häiritsevät unta.
Alkoholia ja kofeiinia pitää välttää. Alkoholin nauttiminen ennen nukkumaanmenoa heikentää jo pieninä määrinä unenlaatua.



Vuoden urheilija
Suomi 100 lehti
Tutustu ja ihastu
Digilehti

Lue Paikallislehti Somero

Paikallislehti Somero on luettavissa sähköisenä versiona netissä ja iPad-lukulaitteella, iPhonella, Android laitteilla sekä Windows Phone 8 ja Windows RT -mobiilillaitteilla. Voit lukea päivän tuoreen lehden sähköisenä näköisversiona jokaisena ilmestymispäivänä halutessasi vaikka jo klo 02.00. Käy tutustumassa palveluun ja ota sähköinen versio käyttöön vaikka saman tien. Rekisteröinti uuteen palveluun on helppoa, tarvitset vain sähköpostiosoitteen.

 

Osta irtonumero
Tilaa digilehti

Erikoisetu paperilehden tilaajille:

Paperilehden tilaajat voivat liittää sähköiset versiot osaksi tilaaja-asiakkuutta. Plus-ominaisuus maksaa alkaen vain + 2 euroa/kk. Tutustu täällä.

Somero 150

Sporttikone 20.-27.4.17
Plus-tilaus
TS rekry