Stressi hiipii huomaamatta

0

Työaika venyy, työasiat pyörivät mielessä iltamyöhään, päätä särkee eikä unikaan tahdo tulla. Rutiiniasiat pystyy suorittamaan, mutta luovat tai laajempaa osaamista vaativat tehtävät tuntuvat kohtuuttoman suurilta ponnistuksilta. Keskittyy vain omaan suoriutumiseensa tiimissä toimimisen sijaan.
Itsestä huolehtiminen jää sivuun. Ylivirittyneellä ajatukset kiertävät päässä, työajat paukkuvat ja läppäri pysyy sylissä yömyöhään. Alivirittynyt jämähtää herkästi sohvan pohjalle.
Stressikierteestä irrottautuminen vaatii asenteen ja toimintatapojen uudelleenarvioimista. Stressiä voi hallita huolehtimalla perusasioista: riittävästi unta, ravitsevaa ruokaa ja liikuntaa. Vaali läheisiä ihmissuhteita. Ihmissuhteet pitävät jalat maassa ja stressin paremmin kurissa.
Puhu työstä ja sen tavoitteista esimiehen kanssa. Se auttaa jäsentämään työtehtäviä ja hahmottamaan tavoitteita.
Pidä taukoja töissä. Lyhyet tauot tekevät aivoille hyvää: paikallaan istuminen ja näytön tuijottaminen ei tuo kinkkisiin tilanteisiin helpotusta. Työn tauotus auttaa omaksumaan asioita ja pitämään työasiat oikeassa mittakaavassa.
Valitse harrastuksia, joiden parissa rentoudut. Arkisinkin on tärkeää tehdä asioita, jotka tuottavat iloa, nautintoa ja rentoutusta.

Lue myös:  Turvallisuus on yhteinen asia