Lautasmalli pätee yhä

0
Ravitsemusterapeutti Päivi Manni-Pettersson neuvoo terveellisen ruokavalion löytymisessä.

Somero-lehti 14.11.2008

Teksti Kira Kauppi
Ravitsemusterapeutti Päivi Manni-Pettersson kannustaa syömään vanhan lautasmallin mukaan.
– Siinä on paljon yksinkertaista viisautta. Se ohjaa suoraan vähäenergiseen ruokavalioon, koska kasvisten osuus on suuri.
Lautasmalli sisältää kuitenkin myös reilun osan hiilihydraatteja, jotka tuntuvat olevan monelle kirosana. Onko siis vähähiilihydraattinen annos epäterveellinen?
– Vähähiilihydraattisuus ei ole mikään rikos tai epäterveellistä. Monet voivat huoletta vähän nipistää siitä osasta. Mutta esimerkiksi Atkinsin dieetti ei sitten enää ole suositeltavaa kenellekään, Manni-Pettersson selventää.
Hän sanoo myös, että monille tuttu pelkkien välipalojen syönti pitkin päivää, ei ole hyväksi. Se karsii ruoan monipuolisuutta, sillä välipalat ovat liian usein samanlaisia.
– Välipaloja on toki hyvä syödä aterioiden välissä, mutta välipala voi olla esimerkiksi vain yksi hedelmä.
Kevyttä vai ei
Monet pohtivat, syödäkö tuotteita kevyinä ja vähärasvaisina, vai ehtana tavarana. Kumpikin vaihtoehto on oikein. Keveys ei nimittäin ole tae terveellisyydestä.
– Maitotuotteissa suosittelen vähärasvaista tai rasvatonta, varsinkin paino-ongelmista kärsiville. On kuitenkin totta, että mitä vähärasvaisempaa, sen enemmän tuotteeseen on lisätty muita sotkuja. Mitä enemmän rasvoja, sitä enemmän on myös hyviä rasvahappoja.
Päivi Manni-Pettersson kuitenkin muistuttaa, että esimerkiksi maitotuotteissa rasvat eivät ole niitä hyvälaatuisia ja välttämättömiä. Hyvät rasvat tulevat ainoastaan kasviöljyistä ja kalasta.
Einekset epäterveellisiä?
Ravitsemusterapeutti Manni-Pettersson ei tyrmää eineksiä suoralta kädeltä.
– Einekset ovat parempi vaihtoehto kuin pikaruoka. Lisäämällä itse kylkeen vaikka vihanneksia tai salaattia, eineksetkin ovat ihan terveellisiä. Ne tuovat monelle helpotusta arkeen.
Ongelma eineksissä on yhä rasvan suuri määrä. Tähän on jo tosin alettu kiinnittää huomiota useissa tehtaissa. Myös kuluttajaliitto herättelee ihmisiä kiinnittämään enemmän huomiota siihen, mitä eri tuotteet sisältävät. Pakkausten tuoteselosteet ovat jo sen verran hyviä, että useimmiten niistä näkee kaiken tarvittavan tiedon valmistusaineista, sekä rasvan, suolan ja energiamäärien suuruudesta.
– Leipä on monesti suolan kompastuskivi. Suomalaiset syövät paljon leipää, jossa on usein käytetty paljon suolaa. Tuoteselosteesta pitäisi muistaa katsoa, että on vähäsuolaista.
Päivi Manni-Pettersson sanoo, että terveelliseen ruokailuun kuuluu myös kiireettömyys. Ainakin kerran päivässä pitäisi istua alas ja syödä rauhassa.
– Seurakin vaikuttaa. Varsinkin yksinäisillä ikäihmisillä esiintyy ruokahaluttomuutta, kun ei ole ketään kenen kanssa syödä.

Lue myös:  1985: Monari pullisteli lentopalloyleisöä