Pankkiasiakkaat ovat nyt yleisesti verkkohuijareiden hyökkäysten kohteena. Keinoina ovat puhelin sekä sähköposti. Kalastelut kohdistuvat henkilö- ja korttitietoihin sekä verkkopankkien tunnuksiin.
Somero-lehden toimituksen sähköpostiin saapui sunnuntaina viesti, joka alkoi seuraavasti: ”Hyvä asiakas, Huomaa, että verkkopankin on päättymässä. Tämän palvelun jatkuvan keskeytyksettä napsauttamalla alla olevaa kuvaketta manuaalisesti päivittää tilisi.”
Suomen kieltä hallitseva voi huomata, että jokin mättää. Teksti sisältää liian monta virhettä, että se oikeasti voisi olla suomalaiselta toimijalta.
Toisaalta sähköpostin alussa on varsin vakuuttavasti kerrottu, että lähettäjä on Säästöpankki, osoitteessa Mannerheimintie 22–24, 00100 Helsinki. Kyseisessä paikassa Lasipalatsissa sijaitsee Nooa Säästöpankin konttori.
Viesti jatkuu ensimmäisen kappaleen jälkeen varsin vakuuttavasti: ”Suoritettuanne tilinne päivitystä varten annetut ohjeet, asiointitilinne sähköinen käyttöönotto palautuu automaattisesti eikä teidän tarvitse tehdä muita lisätoimenpiteitä. Kun automaattinen päivitys on valmis saatte puhelun verkkopankin palveluista vastaavalta osastolta joka antaa teille lisätietoja päivityksestä.”
Säästöpankista muistutetaan, että sähköpostin linkkiä ei pidä avata, eikä tunnuksia pidä antaa puhelimitse. Linkin avaamisen jälkeen saa puhelun ihmiseltä, joka esittäytyy pankkivirkailijaksi. Hänelle tietoja ei pidä antaa.
Myös muiden pankkien asiakkaat ovat joutuneet tulilinjalle. Toimituksen tiedossa on, että samanlaisia tai vastaavia viestejä on lähetetty myös Aktia Pankin, Nordea Bankin sekä Danske Bankin nimissä.