Painettu sanomalehti on ylivoimaisesti mieluisin mainosväline. Suomalaisista 43 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia.
Muut kaksitoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien mieluisuuden taakse.
Vastaajat saivat valita vain yhden, mieluisimman mainoskanavan.
Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaista.
Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, painetut aikakauslehdet ja sanomalehtien verkkopalvelut.
Kärjessä olevien medioiden mieluisuuden järjestys vaihtelee hieman ikäryhmittäin, mutta painetut sanomalehdet ovat mieluisin mainonnan kanava kaikissa ikäryhmissä.
Google, Facebook, Youtube ja Twitter jäävät suomalaisten mainoslistan häntäpäähän, jopa nuorimmilla ikäluokilla.
Suomalaisille on tärkeää, että he saavat paneutua rauhassa mainontaan. Mainonta koetaan luonnolliseksi osaksi lehden sisältöä.
Lehdessä mainos kertoo tarvittavan informaation, mutta ei häiritse.
Suomalaisten suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen tutkittiin syyskuussa osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Haastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.