Sanomalehtien yhteenlaskettu kokonaistavoittavuus on noussut edellisestä Kansallisen Mediatutkimuksen mittauskerrasta 3,9 prosenttia. Sanomalehtien lukijakontaktit ovat nousseet vuoden 2013 yhteensä 12,1 miljoonasta 2014 tutkimuksessa jo 12,6 miljoonaan.
Bruttotavoittavuudessa on laskettu yhteen painettujen sanomalehtien numeroiden keskimääräiset lukijamäärät ja sanomalehden erilaisten digitaalisten muotojen viikoittaiset lukijamäärät.
– Luvut osoittavat sanomalehtien lukemisen lisääntyneen. Tässä näkyy, että sanomalehdet ovat panostaneet painetun lehden rinnalla voimakkaasti digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Sanomalehtiä luetaan yhä useammin ja useammalla tavalla, toteaa Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja Sirpa Kirjonen.
Tietokoneella, matkapuhelimella tai tabletilla sanomalehtiä lukevien määrä on noussut 7,1 prosenttia. Kaupunki- ja noutopistelehtien digitaalisen lukemisen kasvu on ollut peräti 15,2 prosenttia.
Sanomalehtien digitaalisen lukemisen voimakkaasta kasvusta huolimatta painettu lehden versio on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa sanomalehtisisällön seuraamiseen, sillä peräti 86 prosenttia suomalaisista lukee painettua sanomalehteä viikoittain.
Tietokoneella sanomalehteä lukee viikoittain 61 prosenttia, matkapuhelimella 35 prosenttia ja tabletilla 20 prosenttia suomalaisista. Matkapuhelimella ja tabletilla lukeminen on lähes kaksinkertaistunut viimeisen vuoden aikana.