Valikoimat ja hävikki kasvavat

0

Kaupan tuotevalikoimat kasvavat. Kuluttajan silmiin se näkyy etenkin maitohyllyillä. Erilaisia jogurtteja, maitojuomia, rahkoja ja terveysvaikutteisia tuotteita riittää niin, että moni kuluttaja kauhistuu tavarapaljouden edessä.
Lisääntyvät valikoimat aiheuttavat kaupalle hävikin kasvua. Tuotteita menee vanhaksi ja ne pitää heittää roskiin. Maksajana on kuluttaja ja kauppa, ei niinkään elintarviketeollisuus.
Esimerkiksi Valion viestintä ei yhdy monen kuluttajan ja tuottajan väitteeseen siitä, että maitohyllyn sisältö olisi ollut aiemmin suppeampi. Päin vastoin, tuotenimikkeiden määrä on tiedotuksen mukaan pysynyt vuosikausia noin tuhannessa kappaleessa.
Viestintä toteaa, että tuotekehitys perustuu tarkkoihin kuluttajatutkimuksiin. Tuotekehityksen avulla markkinoille saadaan tuotteita, jotka tuovat jotakin lisäarvoa kuluttajalle.
Valion tuotekehityksessä on noin 130 työntekijää. Sieltä on tullut monia täsmätuotteita, jotka on kohdennettu tiettyjä erityisryhmiä silmällä pitäen. Esimerkiksi paljon liikkuville ja ikäihmisille suunnatut Plus-tuotteet, jotka säilyvät pidempään ja sisältävät enemmän muun muassa proteiinia.
Missä kohtaa kulkee totuus? Valio vastaa omasta puolestaan, sillä sen kautta ei tietenkään kulje kaupan koko valikoima. Valion päälle pitää lisätä huikeasti kasvanut ulkomaisten valmisteiden sekä kaupan omien tuotemerkkien määrä. Sekä myös niiden kautta kasvava hävikki.
Kuluttaja luultavasti saa sen, mitä tilaa. Ja samalla maksaa enemmän suuremmista valikoimista.

Lue myös:  Timo Luukkola puhuu äänenkäytön synneistä