Someron koulujen harppaukset tietotekniikan ja sähköisten oppimisjärjestelmien haltuunotossa etenevät.
Sivistysjohtaja Minna Mäkelä-Rönnholm uskoo, että digiloikka onnistuu. Tekniset valmiudet pitää ensin saada kuntoon. Vielä kaikilla alakouluilla ei ole antaa oppilaiden käyttöön riittävästi kannettavia tietokoneita ja tabletteja, lukulaitteita, joilta tietoa etsiä ja joilla tehtäviä tehdä.
– Koulut tulevat saamaan tämän kevään aikana uusia laitteita, lähinnä chromebookeja, toteaa Minna Mäkelä-Rönnholm.
Parin vuoden aikana opettajille on annettu koulutusta, miten käyttää opetuksen tukena ”sähköistä maailmaa”. Sivistysjohtaja lupaa opettajille myös lisäoppia.
Tietotekniikka on yksi oppimisen apuväline muiden joukossa, ei itsetarkoitus. Oppilas tarvitsee tiedon etsimiseen ja työnsä tekemiseen ohjausta.
Sähköinen oppimisjärjestelmä on helpottanut opettajan yhteyttä oppilaan tekemiseen. Classroomissa, sähköisessä oppimisympäristössä opettajat näkevät nopeasti, miten oppilas on edennyt, ketkä ovat tehneet tehtävänsä ja ketkä eivät. Opettaja pystyy antamaan suoraa reaaliaikaista palautetta ja lisää tekemistä oppilaille. Jokainen oppilas voi oppia omaan tahtiinsa.
Lue lisää 12.4. Somero-lehdestä
