Uuteen kouluun paikallisuuteen liittyvää ja koko kansan opetusta

0
Kiiruun koulu, kuva Sari Merilä

Mieleeni tuli erilaisia ajatuksia sivistysjohtajan puheita kuunnellessani. Paljon yritetään kehittää lasten ja nuorten asioita.

Mieleeni kirposi ajatuksia, miten ehkä, jos mahdollista, saataisiin Someron uudesta koulusta irti vielä enemmän. Jos siitä kehitettäisiin eräänlainen vetovoimatekijä, jossa tavallista kouluopetusta laajennettaisiin paikkakunnan omaan tvistiin. Siellä annettaisiin lisäksi muillekin opastusta ja valistettaisiin kaikkea kansaa paikkakunnan vahvuuksista.

On koulu, urheilukenttä, uimahalli, jäähalli, monitoimihalli ynnä muuta. Pitäisikö markkinoida koulua näihin asioihin painottuen, onhan nimekkäitä urheilijoita paikkakunnalla.

Kun on runsaasti kädentaitoja alueella ja toimintaa maalausten, kudonnan, erilaisten käsitöiden, savenvalannan ja monen muun suhteen, järjestyisiköhän näihin asioihin opettajia ja painotusta opetukseen?

Kun on musiikillisia taiteilijoita Badding, Numminen, Tiisu ja koko kansan tuntemia legendoja ja hyvät tanssipaikat, niin näihin asioihin taitaa löytyä opettajia täältä. Esimerkiksi koko kouluvuodelle löytyy joka viikolle uusi tanssi opittavaksi. Olisiko tämä markkinoiden yksi erilainen vetonaula?

Itse aikoinaan Helsingissä koulua käydessäni kävin käsityötunnit Käsityöoppilaitoksessa, joka tosin oli melko lähellä kouluani.

En tiedä ovatko nämä ehdotukseni varteenotettavia, mjutta onhan havaittu, että oppilaat käyvät mielellään koulua, jossa heille on jokin aine, johon ovat erityisesti mieltyneet, johon saavat erityisesti keskittyä ja jossa heille annetaan paljon tietoa.

Irma