Somerolainen motocross-harrastus tekee historiaa, kun kaksi motocross-kuskia suuntaa täältä ensimmäisiin hallikisoihinsa. Eikä mihin tahansa kisoihin, sillä kyseessä ovat suurimmat Suomessa järjestettävät hallikisat.
Tampere Supercross -kisat käydään nyt kahdeksatta kertaa tänään ja huomenna Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Supercross-luokassa ajaa maailman huippukuljettajia, minkä lisäksi Tampereella ajetaan kutsukilpailuina Motonet Lites- ja Mini Mx 5 E -luokkien ajot. Kisoja voi katsoa myös Iltasanomien nettitelevisiosta ISTV:stä.
Kyseessä on samalla ensimmäinen kerta maailmassa, jossa yhdessä luokassa ajetaan ainoastaan sähkökäyttöisillä motocross-pyörillä.
Jo aiemmin Tampere Supercrossissa on ollut maailman ensimmäisenä motocross-tapahtumana ja -kilpailuna pyörien pakollisena polttoaineena vähäpäästöinen akrylaattibensiini. Näillä seikoilla on pyritty huomioimaan sekä katsojien viihtyvyyttä että ympäristöpäästöjä.
Täysin ilman päästöjä Tampereella ajaa Somerolta seitsemänvuotias Mikke Lindström. Lapsikuljettajat lasketaan aidolle supercrossradalle KTM:n ja Husqvarnan uunituoreilla minisähköpyörillä.
– Nopeutta, kiihtyvyyttä ja tehoja näissä pyörissä riittää sähkökäyttöisyydestä huolimatta. Jos tavallisessa bensiinikäyttöisessä 50-kuutioisessa crossi-pyörässä on tehoa 12 hevosvoimaa, niin sähköpyörät ovat vielä tehokkaampia. Runkokin on täsmälleen samanlainen, vertailee isä Mikko Lindström.
Mikko Lindström toteaa, että Tampereen kisassa kyseessä on kovatasoisin kansainvälinen kisa Suomessa. Koskaan aiemmin somerolaisia ei ole nähty hallikisoissa, mutta nyt heitä on samalla kertaa kaksi.
– Mikke sai mahdollisuuden osallistua tähän hienoon kisaan Kytönen Motorsportin kautta, joka on Husqvarnan virallinen kilpatalli Suomessa. Hakijoita oli paljon ja loppujen lopuksi mukaan lähtijät piti arpoa, Lindström kertoo.
Ominaisuuksiltaan bensiinikäyttöisiä minicrossipyöriä vastaavilla sähköpyörillä voivat ajaa jo kolmivuotiaat lapset. Lähes huoltovapaat pyörät kasvavat lapsen mukana kuusiportaisen tehonsäädön sekä säädettävän istuinkorkeuden myötä.
Kristian Mikkola, 18, pääsi Honda CRF 250 R -pyörällä Tampereella Motonet Lites -luokassa, joka on kutsukilpailu. Mikkola sai kutsun TT-Racingin kautta. Kristian Mikkolan ohella luokassa mittelee 11 muuta motocross-kuskia.
– Olen kiitollinen mahdollisuudesta päästä ajamaan uutta luokkaa supercrossissa. Mahtavaa lopettaa vaihteleva kisakausi Tampereella, totesi Kristian Mikkola alkuviikosta.
Valitettavasti Mikkola kuitenkin loukkasi keskiviikkona selkänsä Supercrossin vapaissa harjoituksissa Tampereella ja joutuu jättämään kisaerät väliin.