Eräs somerolainen sanonta kuuluu: Pimjä kum pussiin menis.
Tänään ”pimjänä perjantaina” mennään ainakin rahapusseille. Yksi maailman suurimmista ostospäivistä, Black Friday valtaa verkkokaupat ja kivijalkaliikkeet.
Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuoreesta kuluttajatutkimuksesta selviää, että 87 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita Black Fridayna.
Hiukan yli 60 prosenttia aikoo käyttää ostoksiinsa enintään 200 euroa.
Viime vuonna 45 prosenttia suomalaisista teki ostoksia 50–100 eurolla.
Vaikka suuri osa kuluttajista aikoo tarttua Black Fridayn alennuksiin, löytyy tutkimukseen vastanneiden joukosta myös ostosjuhlaan kriittisesti suhtautuvia. Lähes 30 prosenttia vastaajista harkitsee jättävänsä ostokset väliin kestävyys- ja ympäristösyiden takia.
Yli 40 prosenttia vastaajista myös pitää melko tai erittäin tärkeänä sitä, että ostetulla tuotteella on ympäristömerkki tai se on valmistettu vastuullisesti.