
Somerolle saavutettavissa ulkoilua varten 10 kilometrin lenkki pitkin kevyen liikenteen väyliä:
Härkälän lenkki on keskustassa ja sen liepeillä asuvien ulkoilijoiden suuressa suosiossa. Lenkki johtaa keskustasta Kyyrän alueelle, kulkee Kohnamäen sillan kautta, ja kiertää lopuksi Kirkkojärven ympäri. Lenkin pituus on noin 6 kilometriä.
Suurelta osin reitin voi kulkea turvallisesti kevyen liikenteen väyliä pitkin. Vain muutamat kohdat ovat turvattomia. Raimo Rönkön tekemä aloite nytkähti eteenpäin, ja nyt myös Kyyräntien ja Kohnamäen sillan väli saadaan talvikunnossapidon piiriin.
– Otin yhteyttä seurakunnan talouspäällikköön, sillä polku kulkee seurakunnan maiden läpi. Hän sanoi, että sellainen sopii oikein hyvin. Sanoi itsekin käyttävänsä lenkkiä, Rönkkö aloittaa.
Rönkkö muistuttaa, että Kohnamäen siltaa on pidetty auki talvella, mutta väylää ei, mikä on ristiriitaista.
– Tein tekniselle lautakunnalle aloitteen asiasta. Sieltä tuli vihreää valoa, ja tekninen johtaja lupasi vielä, että sille pätkälle saadaan myös valaistus.
Tekninen johtaja Marko Mäkinen vahvistaa asian.
– Kyyräntieltä on tarkoitus laittaa valot Kohnamäen sillalle asti. Lupa saatiin seurakunnalta. Kulkijoita reitillä on hyvin paljon. Sen näin, kun aikoinaan itsekin Somerolla asuessani tein kävelylenkkejä.
Valaistus on nyt maanrakennusmestari Jyrki Rinta-Paavolan valmistelussa. Mäkinen kertoo rakentamisen alkavan heti keväällä. Härkälänkujalle valoja ei tule, sillä se on yksityistie.
Mäkisen ajatushautomossa on liikuntalenkin parantaminen vieläkin pidemmälle. Se on kevytväylän rakentaminen Saarentaantien varteen. Matka on vain puolisen kilometriä.
– Olen jos useamman kerran ehdottanut Ely-keskukseen kevarin rakentamista, mutta asia ei ole edennyt.
Toinen Marko Mäkisen hautomon kevytväylä sijaitsee Ihamäentien varressa. Jos maneesin ja Kultelan väliin saisi kevytväylän, pitenisi kaikkien käytössä olevan lenkin pituus noin 10 kilometriin. Uuden väylän tarve Ihamäentielle olisi vain noin 400 metriä.
– Sitäkin lenkkiä kuljin usein Somerolla asuessani. En usko, että näitä hankkeita saadaan valtion rahoituksen kautta menemään eteenpäin, vaan rahoittajaksi pitäisi saada kunta.
– Lautakunta ja valtuusto asian päättävät, mutta näillä hankkeilla on mielestäni mahdollisuudet toteutua. Perustettavat pätkät ovat lyhyitä, mutta niiden avulla saadaan lisättyä turvallisuutta ja parannettua kuntalaisten liikkumismahdollisuuksia.
Terveyden ammattilainen ja pitkään Somerolla lääkärinä toiminut Teuvo Jokinen on oitis valmis puoltamaan hankkeen suotuisia vaikutuksia. Hänet tunnetaan innokkaana liikkujana.
– Kuljen sitä lauantaisin ja sunnuntaisin aamuseitsemältä, kun kaikki vielä nukkuvat. Menen välillä Härkälästä hiekkakuopan kautta, toisinaan kuljen Kultelan kautta. Joskus menen vielä Laukamon kautta, jolloin matkaksi tulee yli 10 kilometriä, koska asun kilometrin päässä asvalttitieltä.
– Nykyajan vaatteilla voi kulkea niin, ettei sade tai tuuli mene läpi, ja niitä on jo liki jokaisella. Lenkkeillä voi porukassa tai yksin. Välillä ihmisen on hyvä olla keskenään ajatustensa kanssa.
Jokisen mielestä kaupunki voi toteuttaa väylien rakentamisella eräänlaista kansanterveystyötä.
– Jokimaisemassa ihminen tykkää enemmän kävellä, kuin peltomaisemassa. Kävely on kaikille peruskuntoilumuoto, korostaa Jokinen.
4 200 kilometriä on takana. Sen verran Raimo Rönkkö on pyöräillyt 5.3.2018 jälkeen.
– Sen kaiken olen ajanut polkupyörällä Kirkkojärven lenkkiä ympäri. Joskus ajan matkan kertaalleen, joskus kahteen kertaan, jolloin matkaa kertyy yhteensä 12 kilometriä.
Pyöräilyn lisäksi Rönkkö kehaisee sauvakävelleensä reilun 200 kilometriä Kirkkojärven jäällä.
– Lääkäri Teuvo Jokisen ohjeiden mukaan olen mennyt. Liikunnan ja pumpun putkiremontin jälkeen oloni on ollut mahtava!
Rönkkö kertoo myös ajattaneensa omalla kustannuksellaan Härkälän lenkille kaksi isoa kauhakuormaajan kuormaa mursketta.
– Tilasin sen, kun Kyyräntieltä alas metsään tullessa oli se jyrkkäreunainen ja kurainen monttu, josta vesi meni yli, ja joka talvella jäätyi. Murskeen vei urakoitsija, joka rakensi nykyistä Kohnamäen aluetta.