
Vahinkovakuutuksen kasvu ja kannattavuus ovat LähiTapiola Etelässä vahvalla tasolla.
– Viime vuonna tulos oli kaikilla mittareilla positiivinen ja hyvä. Sijoitustoiminta on saatu toimimaan hyvin, ja sijoitussalkun tuotto oli 10,6 prosenttia. Se on koko ryhmän paras, ja tarkoittaa monia, monia miljoonia euroja. Kun tase oli 170 miljoonaa, niin sieltä tulee sijoitustoiminnan tuottoja noin 17 miljoonaa euroa, laskee LähiTapiola Etelän toimitusjohtaja Ari Lagerström.
Sijoittajan tärkeimpänä ominaisuutena Lagerström pitää sitä, ettei hötkyile, vaan on hattu täynnä jäitä. Kuten ei saa hätäillä myöskään perusbisneksen, eli vahinkovakuuttamisen puolella.
– Myyntipäätöksen tekeminen on helppoa, se on vain puhelinsoiton päässä. Ostopäätös ja sen oikea ajoittaminen ovat vaikeampia. Olen todennut, että oma ammattitaito ei aina riitä siihen, että myyn ja ostan oikeaan aikaan. Usein lähden mieluummin siitä, että: pidä.
Normaaliin nousukauteen kuuluu myös laskupäiviä, mutta hiljalleen kurssit kohoavat.
– 10 prosentin ”dippi” alaspäin on kestettävissä. Meillä on vakavaraisuutta, joten se ei meitä kaada mihinkään suuntaan. Koko joukkue on tehnyt hyvää duunia. On tehty riskivalintaa ja katsottu, millaisen riskit toimialoilla on, Lagerström toteaa.
– Joskus puhutaan ”piha-analyysista”. Eli ajetaan takapihan kautta ja katsotaan, millaiset nurkat ovat. Siisteys ja muu kertovat myös siitä, millainen on paikan turvallisuustaso. Ennaltaehkäisy on noussut fokukseen. Voimme lämpökameralla kuvata sähköjohtoja ja nähdä esimerkiksi vuodot.
Tilikauden voitto oli verojen jälkeen 6,9 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 4,6 miljoonaa. Kolme neljäsosaa voitosta tuli sijoitustoiminnan tuloksesta.
– Perusliiketoimintamme jättää noin pari miljoonaa euroa, eli sijoitustoiminta on ihan hyvällä tasolla. ”Pihvit” ovat vahinkovakuuttamisessa pikkaisen kadonneet koko ajan, jolloin perusliiketoiminnan kate laskee. Yhdistetty kulusuhde, eli vahinkosuhde plus liikekulusuhde, on aika usein 94–96:n haarukassa. Nyt yhdistetty kulusuhde oli 92,8, ja olemme siihen tyytyväisiä.
Riskisuhdetta, joka oli 64,1 prosenttia, nosti alkuvuonna tapahtuneet suurvahingot. Yli 100 000 euron vahinkoja sattui vuoden aikana peräti 23. Suurimman vahingon määrä oli yli 600 000 euroa, joka aiheutui metsävahingosta.
Viime viikonlopun Dennis-myrskystä aiheutui Etelän alueella noin 100 000 euron korvausmenot. Suurin osa vahingoista oli pieniä, puun kaatumisia tai vastaavia.
LähiTapiola Etelän asiakasedut olivat 9,9 miljoonaa. Varsinais-Suomen maakuntakatsauksen mukaan Someron yritysasiakkaista 45 prosenttia on yhtiön asiakkaita.
– Se, mistä olemme mahdottoman tyytyväisiä, on meidän NPS- eli suositteluindeksit, jotka ovat hyvällä tasolla. Korvauspuolella se on jopa 77 prosenttia. Se on huippuluokkaa.
– Asiakaspysyvyys on kasvanut vuoden aikana yli 10 prosenttia. Aikoinaan kanta kiersi nopeammin, mutta se on nykyisin ainakin meidän osalta muuttunut.
Yhtiön vakavaraisuus on 220. Vakuutustoiminnan maksutulo on 41 miljoonaa, joka kasvoi 2,2 prosenttia vuoden takaisesta.
– Vahinkovakuuttaminen ei kasva lähellekään bruttokansantuotteen tasoa. Elikkä kun ei rakenneta eikä synny uutta, niin ei myöskään synny uutta vakuutettavaa. Sillä 2,2:lla prosentillakin ollaan markkinaosuutta saavutettu, Ari Lagerström huomauttaa.
Suurimmat kasvuprosentit tulevat henkilövakuuttamisesta. Nousu 8 prosenttia.
– Monta kertaa auto, vene ja koti on vakuutettu hyvin, mutta henkilön itsensä vakuutussuoja on mahdottoman heikko. Noin kahdella kolmanneksella ei henkilövakuutusta ole. Siellä on aika paljon potentiaalia. Lisäksi toinen kysymys on se, millainen vakuutusturva on.
Autot ovat parhaiten vakuutettuja. Liikennevakuutuksissa LähiTapiola on alueensa suurin. Markkinaosuus on 38 prosenttia ja Somerolla peräti 53,1 prosenttia.
– Ajoneuvovakuuttaminen meillä on noussut kaikkiaan 4,1 prosenttia. Korvaussuhde eli korvauskulut olivat Somerolla 62,8 ja edellisenä vuotena 65,5. Maksutulo Somerolla on kasvanut 2,8 prosenttia, mikä on enemmän kuin keskimäärin.
Henkilöasiakkaiden määrä on Somerolla kasvanut, samoin yritysasiakkaiden. Koko Etelän alueen maksutulojakaumassa henkilöasiakkaiden osuus on 59 prosenttia, yritykset 24 prosenttia ja maatilat 17 prosenttia.
LähiTapiola Rahoitus Oy:n autorahoitus tuli ensimmäisiin autoliikkeisiin keväällä 2018. Lagerström kertoo, että yhtiö on uusmyynnillä mitattuna Suomessa jo kolmanneksi suurin autorahoittaja, markkinaosuus 18 prosenttia. Lagerström on myös yhtiön hallituksessa.
Yhä useammin auto ostetaan Suomessa kuukausirahoitteisesti perinteisen käteiskaupan sijaan.
– Nykyisin puolet, ehkä jopa 60 prosenttia autokaupasta on rahoituksen piirissä. Se kasvaa koko ajan. Kuukausierän hinta on hyvin selkeä, ja ihmiset elävät tiukemmalla budjetilla kuin aikaisemmin. Ennen säästettiin rahaa auton ostoa varten, nyt hommaa tehdään vähän toisinpäin.
– Se on ollut aikamoinen menestystarina. Saimme ammattitaitoisen joukkueen sitä vetämään ja niin sanotut myöntöprosessit kilpailijoita ennen sähköiseen muotoon. Kun luotohakemus on tehty, ja kaikki on ok, niin autoliikkeen rahat ovat käytössä muutamassa tunnissa. Ennen aikaa kului 1,5–2 viikkoa, mikä on autoa haluavalle pitkä aika.
Toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin, joten rahoitusyhtiö haluaa palkita asiakkaitaan.
– Se kantaa oman kortensa kekoon hiilijalanjälki- ja päästökompensaatioasioissa. Yhtiö kompensoi etukäteen YK:n hiilidioksidikompensaatio-ohjelmaan 100 000 tonnia CO2-päästöjä vuodelle 2020, Ari Lagerström toteaa.
– Määrä vastaa noin 50 000 auton päästöjä, jotka rahoitusyhtiö on ostanut. Se on sitoutunut käyttämään niitä niiden asiakkaiden hyväksi, joilla on auton rahoitus ja vakuutus LähiTapiolassa. Ostajalle lisäkuluja ei tule.
– Nykyisestä autokannasta meillä on LähiTapiola Etelän alueella vakuutettu noin 1 500–2 000 ajoneuvoa, jotka ovat vakuutettuja LähiTapiolassa ja rahoitettuja LähiTapiolan rahoituksen kautta.
Tyytyväisenä Lagerström huomauttaa rahoitusyhtiön kasvun olleen 30 prosenttia yli budjettitason.
– Kasvu saavutettiin siis pienemmillä kuluilla kuin oli budjetoitu.
——————————————————————-
2019
Etelän alueellinen vaikuttavuus
- maksetut korvaukset 30,3 milj. euroa
- alueelliset palkat ja ostopalvelut 6,2 milj. e
- yhteisövero 1,3 milj. euroa
- asiakasedut 9,9 milj. euroa
- yhteensä 47,5 milj. euroa
—————————————————————
Liikennevakuutuksen markkinaosuus
- LähiTapiola 37,99 %
- OP Vakuutus 25,03
- If 20,80
- Fennia 7,26
- Turva 3,53
- POP Vakuutus 3,41
- Pohjantähti 1,61
- muu yhtiö 0,33
———————————————————————
Etelän vuosi
- liikevoitto verojen jälkeen 6,9 milj. euroa (4 milj. vuonna 2018)
- sijoitustoiminnan tuotto 10,6 %
- maksetut vahingonkorvaukset 30,3 milj. euroa (27,2)
- vahinkovakuutustoiminnan maksutulo 41 milj. euroa (40,1)
- konttoreita 6, työntekijöitä 67, omistaja-asiakkaita 58 000