Somero-lehdessä on lähiaikoina julkaistu kaksi Someron matkailuun liittyvää kirjoitusta (Sari Merilä 31.1. ja Minna Kari-Åberg 11.2.), joissa molemmissa lähinnä keskityttiin Someroon kansainvälisenä matkailukohteena.
Someron Oppaat perustettiin noin kymmenen vuotta sitten ja näiden vuosien tuoman kokemusten perusteella Somero on suosittu kotimainen kohde.
Suurin Somerolle suuntautuva matkailijaryhmä ovat suomalaiset seniori-ikäiset naiset. Suomi on luvattu yhdistysten maa; meiltä löytyy niin marttoja, koti- ja maatalousnaisia, eläkkeensaajia ja eläkeliittolaisia, sukuyhdistyksiä, erilaisia kulttuuriyhdistyksiä ja viime vuosina myös useat seurakunnat ovat suunnanneet paikkakunnallemme
Matkailukohteena Someron etuna on suurkaupunkien läheisyys. Yhdistysten matkabudjetit ovat pieniä ja juuri siksi tehdään päiväretkiä: illaksi kotiin. Paras markkinointikanava on edelleenkin ”puskaradio”, netistä etsitään kohteita, mutta ei pidä unohtaa esitteitäkään.
Valmis, oman paikkakunnan tuntevan oppaan suunnittelema, retkipäivä otetaan ilolla vastaan. Retkipäivän suunnittelussa on huomioitava aikataulujen pitävyys, moninainen palvelu eri kohteissa, hyvä ruoka, lupaukset ja hinnoittelu. Nykyajan vaativat matkailijat tietävät, mitä haluavat.
Auktorisoitu opas edustaa koko paikkakuntaa objektiivisesti kuten Opasliiton säännötkin jo edellyttävät. Myös vastuu onnistuneen, hyvin organisoidun retkipäivän järjestämisestä on kannettava. Huonosti järjestetty retki vie helposti koko paikkakunnan maineen!
Somero tunnetaan kartanoistaan, linnastaan, Somerniemen kesätorista, tanssilavoista, kulttuurin ja urheilun merkkihenkilöistä, viljavista vainioistaan ja Häntälän notkoista, vain joitakin mainitakseni.
Somerolta löytyy erilaisille ryhmille mielenkiintoisia kohteita; runsaasta tarjonnasta valinnan tekee asiakas. Päiväretkeläiset jättävät paikkakunnalle rahaa: ostetaan tuliaisia, nautitaan paikallisista herkuista pitopalveluiden valmistamina, palvelumaksuina ja niin edelleen. Bussikierroksilla kerrotaan laajasti paikkakunnasta, myös somerolaisia yrityksiä esitellään – kenties houkutellaan joku muuttamaankin tänne. Kansainvälisiä ryhmiä täällä tapaa harvakseltaan, yksittäisiä kävijöitä kylläkin. Itselläni on yhteistyötä joka kesä pietarilaisen oppaan kautta yhteen Somerolla käyvään bussiryhmään. Toisella kotimaisella opastuksia sen sijaan saattaa olla useitakin kesässä.
Suomalainen luonto ja turvallisuus houkuttelevat maahan ulkomaalaisia turisteja, mutta onko Somerolla valmiuksia vastaanottaa kansainvälisiä vierailijoita. Meillä on toki jauhopussi, mutta kuka leipoo valmiit tarjottavat?
Iskulauseiden sijaan Somerolle on saatava lisää houkuttelevia matkailukohteita ja tekoja. Kotimaan matkailu on lisääntynyt ja kilpailu kasvanut myös Etelä-Suomessa. Vierailijat ovat nykyään niin laatu- kuin hintatietoisiakin. Varsinais-Suomessa Somero jo tunnetaan ja se näkyy myös vierailuryhmissä. Markkinointi pitäisi nyt kohdistaa pääkaupunkiseudulle, jossa asuu yli miljoona suomalaista ja heillä on vain noin tunnin matka Somerolle.
Arja Torkkomäki
Someron Oppaat ry pj
Hovilan Kartano