Siellä missä päätöksiä tehdään ei ilmeisesti ymmärretä, mikä on Isoniituntien maakunnallinen merkitys.
Ennen kuin ykköstie rakennettiin moottoritieksi, Isoniituntie oli Someron yhteys Turkuun. Isot rekat eivät mene Pitkäjärven ja Kosken väliselle mäkiselle ja samalla mutkaiselle sekä Kosken keskustaajaman läpiajon sisältävälle Härkätielle, koska suora ja tasainen Isoniituntie vie suoraan valtatie 10:lle.
Nyt kun ykköstiestä tuli moottoritie, Turkuun ajetaan kyllä Someron keskustasta Salon ja ykköstien kautta, mutta Somerolta on silti edelleen paljon liikennettä myös kymppitien kautta Turun suuntaan.
Suuri osa tästä taitaa muodostua raskaasta rekkaliikenteestä Koskella sijaitsevalle sahalle, ja se näkyy nyt jo paitsi reikinä asvaltissa myös osaksi tien painumisena.
Jonkun pitäisi kertoa päätöksiä tekeville, että Isoniituntie ei merkitykseltään ole joku satunnainen paikallistie, vaan päin vastoin jatkuvasti tärkeä maakunnallinen yhteys Somerolta kymppitien suuntaan
Tämä ei tarkoita vain yhteyttä Saloon tai Loimaalle, vaan myös valtatie 10:lle eli hienosti sanottuna Auranmaan suuntaan.
Kun nämä muut yhteydet, samoin kuin yhteys Forssaan, ovat edes jossain kunnossa, niin Isoniituntie on Someron tärkeistä maakunnallisista yhteyksistä ainoa, joka on todella huonossa kunnossa.
Olisi siis kovasti siltarumpupolitiikan paikka.
JL