Sanomalehtien Liiton paikallislehtijaosto, Paikallislehtien Päätoimittajayhdistys PPY ry ja tilattavien paikallislehtien valtakunnallinen myyntiyhtiö Suomen Paikallismediat Oy vetoavat paikallisten yritysten, työpaikkojen ja palveluiden puolesta. Myös Somero-lehti on mukana kampanjassa.
– Tämän pandemian talousvaikutukset kohdistuvat nyt vakavasti pieniin yrityksiin ja erityisesti yrittäjiin, joista monet ovat jo nyt menettäneet suuren määrän tilauksia sekä asiakkaita, Suomen Paikallismediat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Arto Henriksson toteaa.
Hän muistuttaa, että nyt on erityisen tärkeää, että paikallisyhteisöt eri puolilla Suomea pyrkivät jatkamaan paikallisten tuotteiden ja palveluiden käyttöä aina kun se on pandemian rajoittamisen kannalta mahdollista.
– Paikkakuntien elinvoimaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että paikkakunnan yritykset selviävät tämän haasteen yli.
Paikallisesti käytetty euro voi vielä pelastaa paikallisia työpaikkoja ja palveluita. Niin yksityisiä kuin julkisiakin.
– Me paikallislehtien tekijät haluamme paikallisten yrittäjien säilyvän katukuvassa. Yrittäjyys luo paikkakunnalle työn ja talousvaikutusten lisäksi paljon muutakin elinvoimaa. Siksi paikallisten palveluiden hyödyntäminen myös tänä haasteellisena aikana on ehdottoman tärkeää, Paikallislehtien päätoimittajayhdistyksen puheenjohtaja Sauli Pahkasalo sanoo.
Sanomalehtien Liiton paikallislehtijaoston puheenjohtaja Olli Sirén toteaa, että paikallislehdillä on nyt entistä tärkeämpi vastuu luotettavasta viestinnästä ja paikallisen yrittämisen selviämisestä poikkeusaikojen yli.
– Toivottavasti kaikki jatkavat lukemista ja myös paikallisten palveluiden käyttämistä.
Paikallislehdet ovat paikkakuntiensa yrittäjille, kunnille ja muille yhteisöille ja palveluntuottajille tärkeitä markkinoinnin ja viestinnän kanavia. Lehtien uutiset pitävät asukkaita ajan tasalla alueiden tapahtumista ja osallistavat heitä ottamaan kantaa heihin vaikuttaviin asioihin.
– Tilattavat paikallislehdet tekevät joka päivä töitä alueidensa elinvoiman hyväksi ja myös lukijamme kokevat meidät alueidemme ja paikkakuntiemme puolestapuhujiksi ja hengenluojiksi, SPM Oy:n liiketoimintajohtaja ja Somero-lehden myyntijohtaja Sari Kuusinen siteeraa Tietoykkönen Oy:n tekemää Paikallislehtien vahvuudet –tutkimusta (2017), jossa haastateltiin lähes 11 000 ihmistä lehtien alueilta.
Suomessa on yli 130 tilattavaa paikallislehteä ja niillä on yli 1,5 miljoonaa lukijaa printissä ja verkossa.