Maavirtoja ajaa halu jatkaa yrittäjinä

0
Mika Järvinen ajaa taksia. Tuomo ja Pia Maavirta tekevät työkseen sitä myös, sekä paljon muuta.

Yhden sijaan arjen aherrusta värittää monta työtä:

Kun sairaankuljetusyritykseltä vietiin toimintaedellytykset pois, eivät Maavirrat lannistuneet. Nyt kotipihalla Rautelassa on enemmän autoja kuin ennen. Kaikkiaan neljä. Maavirrat haluavat jatkaa yrittäjinä edelleen.

Taksiautoilijana toimiminen on ollut Tuomo Maavirran päätoimi 16. tammikuuta alkaen. Päätös hakea taksilupaa syntyi syksyllä, ja loppuvuodesta asiaa vietiin intensiivisesti eteenpäin.

– Viranomaisjärjestelyt sujuivat hyvin ja pääsimme ajamaan heti alussa Kela-ajoja Lounais-Suomen Taksidatan kautta.

Tuomo Maavirta kutsuu isoa mustaa Mersuaan leikkimielisesti ”hybriditaksiksi”. Korkeassa autossa on 1+8 paikkaa. Tarvittaessa kyytiin saa kaksi pyörätuolia ja lisäksi on yksi paaripaikka.

– Auto järjestyi hyvin erään kollegan kautta. Hän vaihtoi autonsa vähän pienempään.

Helmikuun alussa palkkalistoilla aloitti taksiautoilija Mika Järvinen , joka myös on entuudestaan tuttu mies somerolaisille.

– Ajattelin, että lopettelen hommia tällä tavoin ”hiljaa hivuttaen”. Auto ja minä rupeamme olemaan jo molemmat vanhoja. Täytän syksyllä 63. Ajan vain arkisin päivällä, se on mannaa tässä vaiheessa, Järvinen naurahtaa.

Järjestely sopi Tuomo Maavirralle, sillä hänen ei tarvinnut tehdä uutta kuskia varten isoja investointeja.

– Minulla on ikää 55. Oli hyvä aika aloittaa uutta, sillä halusimme jatkaa ja palvella somerolaisia. Pia ajoi myös taksikortin, joten meillä on nyt kaikkiaan kolme, neljä autoa.

Maavirran suvussa on autoilijoita kolmessa polvessa.

– Pappa aloitti kuorma-autoilijana, ja takseja meillä oli 70-luvun loppuun asti. Isälläkin oli kaksi taksilupaa 80-luvulla. Minä ehdin ajaa ambulanssia 37 vuotta, sillä aloitin työt heti 18-vuotiaana, Tuomo Maavirta kertaa yrityksen historiaa.

Sekä Mikan että Tuomon isät olivat kavereita taksitolpalla. Perinteitä ja historiaa löytyy monella tapaa.

– Olemme nyt palanneet juurille, sillä henkilöliikennettä on Maavirroilla ollut sotavuosista asti. Pappa aloitti kuorma-autoilun jo 1920-luvulla. Ambulanssina hänellä oli sellainen pitkä Dodge vuosimallia 1950, johon paarit mahtuivat sisään hieman poikittain, Tuomo Maavirta jatkaa.

Pia Maavirta ajaa taksia, mutta miehensä tavoin myös kiireetöntä tilausambulanssia. Toiminta alkoi maaliskuun alussa yksityisten pienten yrittäjien hallitseman sairaankuljetusryhmittymän tarjouksen kaaduttua.

– Pia on ollut siinä mukana minua enemmän. Lisäksi hän keikkailee sairaanhoitajana Someron terveyskeskuksen vuodeosastolla, Tuomo Maavirta selittää.

Korona-aika toi omat vähennyksensä ajoihin. Kuljetukset kiireettömiin tutkimuksiin ja hoitoihin ovat vähentyneet, ja vapaa-ajan taksiajot menivät liki nollaan.

– Kela-ajot ovat vähentyneet. Myös soteajojen käyttäjien, invalidien ja riskiryhmien kuuluu olla kotona. Ajoja on tällä hetkellä tosi vähän.

– Yritämme olla valmiina, kun toiminta pääsee epidemian hellitettyä jatkumaan. Mahdollista on myös toiminnan laajentaminen, Tuomo Maavirta suunnittelee.

Se tarkoittaa lisää autoja. Parhaillaan on kolme kuskia, mutta mahdollista on, että työntekijöitä otetaan joskus lisää.

– Haimme sitä varten Ely-keskukselta kehittämisrahaa. Summia ei ole vielä tiedossa, mutta eivät ne Business Finlandin jakamien rahojen suuruisia tule olemaan, Tuomo Maavirta hymähtää.

Pia Maavirta pitää tilausambulanssin ajoja mukavan rauhallisina ja kiireettöminä. Yhteenliittymässä on kaikkiaan seitsemän yritystä.

– Kaikki yhteistoiminnassa mukana olevat ovat kehuneet, miten mukavaa se on ollut. Työ on hyvin suunnitelmallista. Jos keikkoihin tulee päällekkäisyyksiä, niistä sovitaan ja ajoja jaetaan muille, Pia Maavirta selvittää.

Yhteenliittymän asemapaikka on Turku ja alueena Varsinais-Suomi. Keskimäärin kyytejä on 1–3/arkipäivä. Koronan jälkeen ajojen odotetaan lisääntyvän.

– Hoitolaitoksista ei tarvitse lähteä saattajaa mukaan, kun meitä on autossa kaksi. Kuljetuksen aikana esimerkiksi muistisairaat tarvitsevat seuraa ja seurantaa, Pia Maavirta jatkaa.

Jokaisella tilausambulanssiyrittäjällä on oma auto ja yksi auto kerrallaan päivystää. Porukka pyrkii käyttämään kaikkia, ja joustoja tehdään. Kun volyymit kasvavat, tulee Turun ja Salon kuljetuksia lisää. Someroltakin ajoja on ollut yllättävän paljon.

Markkinaoikeuteen tehty valitus odottaa ratkaisua. Sairaanhoitopiirille tehty hankintaoikaisuvaatimus ei tuottanut tulosta.

– Maaliskuussa saimme Markkinaoikeudelta vastaselvityspyynnön. Käsittelyajat ovat kuitenkin yhdestä kahteen vuoteen, joten pakko tässä oli aloittaa muita töitä.

– Med Groupin tarjoamaa hintaa ihmettelemme edelleen, mistä sellainen on saatu. Vastapuoli tarjosi vain suunnitelmia, kun meidän piti tarkkaan tietää, mitä kaikkea olemme tarjoamassa.

– Ehkä iso firma voi tehdä jossakin hommat halvemmalla ja jossakin kalliimmalla. Siellähän on myös hammashoito- ja lääkäripalveluita.

Maavirtojen olisi haluttu jatkavan sairaankuljetusta Somerolla.

– Paljon asiasta on kyselty ja ihmiset ovat olleet puolestamme pahoillaan. Olemme saaneet positiivista palautetta. Haluamme olla somerolaisten käytettävissä edelleen.