Ruokakauppoja ohjaavat terveys ja ostamisen turvallisuus

0
Marketpäällikkö Kari Määttä laitatutti jonotuspaikkoja osoittavat lattiatarrat 1,5 metrin välein. Se on suositus ihmisten välisistä, turvallisista etäisyyksistä. Kassa Päivi Salmisen ja asiakkaiden välissä on suojapleksi.

Nyt jonotetaan tarrojen päällä – turvavälein:

Kaikki ruokakaupat Somerolla ovat tehneet muutoksia, joiden avulla halutaan hillitä koronaepidemiaa.

Tehdyt toimenpiteet vaihtelevat hieman, sillä käsidesiä tai lattian jonotustarroja ei ole ollut vielä kaikissa kaupoissa asiakkaille. Tulossa kuulemma ovat loppuihinkin. Kassojen kapuloitakin on poistettu. Ennen niitä kosketteli jokainen.

Koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa keskitytään nyt asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuteen sekä ostamisen turvallisuuteen.

Esimerkiksi lattioiden jonotustarroilla muistutetaan turvaväleistä. THL:n suositus on puolitoista metriä, mutta myös pidemmistä etäisyyksistä on maailmalla tutkittu olevan hyötyä. Siksi Somerollakin on pidempiä välimatkoja. Esimerkiksi Alkossa tarrojen väli on yli kaksi metriä.

Suur-Seudun Osuuskaupassa koronaa torjutaan pienillä hyvillä teoilla. Ideoimiseen on osallistunut koko henkilökunta.

Asiakkaiden toiveita ja palautetta kuunnellaan koko ajan, kuten Somerollakin joka paikassa. Tämän lehden tekstareissa toivotaan, että kassatkin voivat kiinnittää huomiota asiakkaiden turvavälien säilymiseen siinä vaiheessa, kun ostoksia pakataan kasseihin.

Suojapleksit tuntuvat tässä tilanteessa hyvin luontevilta. Ne ovat keskustan jokaisessa ruokakaupassa. Niihin on totuttu nopeasti, sillä mahdollisilta pärskeiltä on mahdollisuuksien mukaan tärkeää suojautua.

Käsien puhdistamisen voi tehdä käsidesin puuttuessa myös kauppojen eteisissä olevissa pesupisteissä.

Henkilökunnan taukoja on porrastettu. Tauolle mennään vain muutama henkilö kerrallaan.

Paistopisteiden tuotteita pakataan valmiiksi. Maksamisessa kannustetaan lähimaksun ja MobilePayn käyttöön.

Ensimmäinen aukiolotunti viikon jokaisena päivänä on kaupoissa rauhoitettu riskiryhmille. Asiakkaita odottaa myymälä, jossa pinnat on juuri puhdistettu ja kassalla sekä kaupassa asioivien määrä on pienempi.

Kahvoja, kaiteita, ostoskärryjen ja -korien kahvoja, pöytien ja tuolien pintoja, maksupäätteiden näppäimistöjä sekä kosketusnäyttöjä puhdistetaan suihkuteltavalla spriillä.

Jokaisen pitäisi silti muistaa, että suun viereen viety oma kännykkä on hyvin riskialtis tartunnan lähde.

Uudet palvelut kasvattavat suosiota. K-Supermarket Härkätien kauppias Mika Pukkila kehuu K-ryhmän verkkokauppaa. Tuotteet on helposti löydettävissä ja hinnat ovat näkyvillä. Tilauksen tehtyään voi ostoskassit noutaa Härkätien kassalta.

– Jos käytössä on vielä etämaksu, on ostoksilla käynti hyvin turvallista. Myös itsepalvelukassoilla tarvitsee koskea vain yhteen kohtaan, Mika Pukkila toteaa.

Tuotteiden keräily hyllyiltä lisää kaupan henkilökunnan työmäärää. Siitä on selvitty päiviä pidentämällä.

Kaksi viikkoa sitten aloitettu kotiinkuljetus on sekin lisännyt suosiota.

– Tiistaisin ja torstaisin Paikkarin Harrin taksi toimittaa ruokatarvikkeet kotiin. Toimituksia on kymmenisen per päivä.