Somerolle uutta päällystettä peräti 26 kilometriä

0
Ihamäentie on kauttaaltaan huonossa kunnossa.

Sileää, tasaista pintaa saavat Ihamäentie, Isoniityntie sekä Rautela–Koski -osuus Härkätiestä.

Viime vuonna valtio ei päällystänyt Somerolla lainkaan. Vuosi oli ennätyksellisen huono.

Tänä kesänä päällystettä tulee kolmeen kohteeseen yhteensä 26,5 kilometriä.

Työt alkoivat viime viikolla, kun korkealle nousseita tienpenkkoja jyrsittiin alas.

Aarne Sjöberg Hirsjärveltä muistaa, että 9 kilometrin mittainen Ihamäentie sai öljysorapäällysteen 1986.

– Se oli sellainen ”köyhän miehen asvaltti”, joka ei ollut oikean asvaltin veroista. Se jouduttiin uusimaan 2002. Sitä työtä ei tehty hyvin. Penkat jäivät korkealle ja vesi seisoi. Pakkasilla jäätyvä vesi aiheutti tien rapautumista. Mutta nyt työ tehdään näköjään kunnolla. Vaikuttaa hyvältä! Sjöberg arvioi.

Asukkaat ehtivät kyllästyä ”rokonarpiseen” tiehen niin, että panivat adressin kiertämään viime kesänä. Nimien kerääjinä kunnostautuivat Aarne Sjöberg ja Anni Lindgren.

– Nimiä tuli 616. Saimme vastaukseksi Ely-keskuksesta ystävällissävyisen kirjeen, jossa ei paljon toiveita annettu tien korjaamiselle. Mutta nyt näyttää tapahtuvan. Kerrankin kyläyhdistyksestä oli apua isossa, yhteisessä asiassa. Aivan mahtavaa! toteaa Kivisojan Pienviljelijäyhdistyksen puheenjohtaja Satu Näykki.

Ihamäentielle tulee pehmeä asvalttibetoni. Terttiläntieltä materialista tuli huonoja kokemuksia, mutta siellä työ tehtiin myöhään syksyllä, ja talvi oli perään sateinen. Pinta ei kovettunut ja piki roiskui autojen kylkiin.

– Kun työ tehdään kesällä, ei ongelmia tule, vakuuttaa tienpidon aluevastaava Markus Salminen.

Pisin matka Somerolle uutta päällystettä tulee Hämeen Härkätielle, jota on vuosien ajan parsittu, laittaen paikkaa paikan päälle. Rautelasta Kosken rajalle ulottuva korjaus on 12,3 kilometriä.

Turku–Tuulos -väliselle valtatielle, eli 10-tielle johtava Isoniityntie saa myös uutta pintaa. Pitkäjärven kyläkeskuksesta on rajalle matkaa 5,7 kilometriä ja kyseinen väli on pahasti painunut raskaan liikenteen alla.

Pitkäjärveltä Outi Kolattu-Tolvi kertoo, että Isoniityntiellä on isoja heittoja ja vielä enemmän paikkoja ja reikiä kuin Turuntiellä.

Kuorma-autoilijat suosivat Isoniityn reittiä mieluummin kuin Kosken kautta kulkevaa mutkaista tietä, vaikka matka on pidempi.

Kumpaankin kohteeseen lasketaan asvalttibetoni kuumamassana. Liikennemäärät ovat Ihamäentietä isompia.

Maanteiden päällysteitä uusitaan tänä vuonna Suomessa noin 4 000 kilometriä. Määrä on poikkeuksellisen iso moniin vuosiin.

– Viime vuonna maanteitä päällystettiin noin 1 700 kilometriä. Määrä oli historiallisen alhainen. Tällä päällystysmäärällä maanteiden korjausvelka ei tänä vuonna kasva, kertoo kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård Väylästä.

Päällystettyjen maanteiden korjaamiseen on nyt käytettävissä noin 200 miljoonaa euroa. Tästä noin 40 miljoonaa kuluu päällystevaurioiden paikkaamiseen ja tiemerkintöjen uusimiseen. Lämmin talvi lisäsi tiestön paikkaustarvetta.

– Päällystettyjen teiden kunnossapidon rahoitus on noussut, ja siksi voimme parantaa tarvittaessa myös tierakenteita ja niiden kuivatusta. Uskomme tämän pidentävän päällysteiden elinkaarta. Lisäksi kävely- ja pyöräilyväylien päällysteiden korjauksia pyritään lisäämään, Nygård toteaa.

Paikkausten laadun kehittämiseen on Suomessa viime aikoina panostettu. Paikkakohdat ovat tasaisempia.