Somerolaisia Jussi Vehviläisen opissa

0
Aamuryhmä mittailee etäisyyksiä. Vasemmalta: Samuel Salovaara, Eeli Kuisma, Eliel Lehtinen (mallikuski), Jussi Vehviläinen, Mikke Lindström, Jami Marjanen ja Niklas Sarajärvi.

Jussi Vehviläisen opetuspäivä oli odotettu. Hänta vastassa olivat somerolaiset motocrossjuniorit Eeli Kuisma, Mikke Lindström, Max Lindström, Kasper Mikkola, Niko Puotsaari ja Kristian Mikkola sekä juuriltaan somerolainen Jami Marjanen.

1977 syntynyt Jussi Vehviläinen on MX3 maailmanmestaruusluokan pronssimitalisti vuodelta 2007, joka jäi hänen viimeiseksi kilpavuodekseen. Tämän jälkeen Vehviläinen on erikoistunut muiden kuljettajien kouluttamiseen. Hän käy pitämässä JPV Racing -leirejä aina USA:ssa asti.

Vehviläisen tarkan silmän alla ei jää mitään huomaamatta. Mies puuttuu ammattitaitoisesti ajovirheisiin ja pystyy isommassakin ryhmässä erottelemaan kaikkien virheet ja tuomaan ne henkilökohtaiseen palautteeseen.

Jopa korkealla tasolla ajavilla kuskeilla voi olla ajossa hyvinkin yksinkertaisia virheitä.

Leiriä oli järjestämässä Forssan Moottoriseuran juniorijaoston vetäjä, somerolainen Markus Kuisma.

– Haasteena oli tilanne maailmalla. Leiriin kouluttajaksi varattiin Vehviläinen jo alkuvuodesta. Heti perään piti pitää kilpailupäivä, mutta koronatilanteen alettua oli laitettava jarrua suunnitelmiin. Onneksi ennakoimme tilanteen, eikä turhia järjestelyjä alettu tekemään, kertoo Kuisma.

Vehviläinen pidettiin varattuna ja toivo eli tilanteen purkautumisesta. Näin ei kuitenkaan käynyt, joten leiriä alettiin veistelemään vain seuran jäsenille, jotta ryhmät pysyvät koronarajoitusten puitteissa.

Päivä jaettiin kolmeen pienryhmään. Aamun ryhmässä aloittivat nuorimmat Eeli Kuisma, Mikke Lindström ja Jami Marjanen.

Kuismalla jännitys otti alussa valtaa ja vauhtia otettiin varikon kautta. Pienen kannustuspuheen jälkeen sekaan uskallettiin mennä ja jännityskin alkoi laueta. Jussi Vehviläisen letkeä savolaistyyli sai junioreiden hymyn leveäksi.

Vanhemmat sankarit imivät oppia koko koulutuksen ajan ja moni asia kehittyi.

Ryhmä oli niin pieni, että huoltajat saivat seurata koulutusta etäältä.

Päiväryhmän Max Lindström on ottanut pyörämerkin vaihduttua keväällä Suzukista Husqvarnaan huiman kehittymisbuustin ja ajoon on tullut lentoa. Opit menivät rauhallisen nuorukaisen muistiin varmasti.

Iltaryhmässä oli jo kovalla tasolla kilpailevia.

Veljekset Kasper ja Kristian Mikkola starttaavat treeneihin Pitkäjärven maisemista ja ovat tänä vuonna molemmat siirtyneet 125 cc kaksitahtisista 250 kuutioisiin nelitahteihin.

Kristian Mikkola kuntouttaa vielä viime talvena Tampereen supercross-kilpailua edeltävänä treenipäivänä murtamaansa selkää. Kovakuntoinen nuori on kuntoutunut hyvin ja pystyy jo ajamaan kilpaeriä. Ei-listalla ovat vielä juoksutreenit, joista selkä kipeytyy.

Pikkuveli Kasper Mikkola näytti harjoittelussa hienoa ajotekniikkaa. 250-kuutioinen sopii hänelle.

Niko Puotsaari keskittyy enduroon, mutta myös motocrosskisoja löytyy historiasta. Enduron EM-sarja peruuntui tältä vuodelta, mutta Puotsaari on treenannut kovaa ja ehdottomasti hyvää treeniä myös enskapoluille antaa motocross.

Sääolosuhteiltaan haastavasta päivästä jäi oppia ja hieno kokemus. Harrastaa voi ja pitää myös poikkeusaikana.

Vehviläisen stipendit jäivät tänä vuonna saamatta. Ei niinkään huonojen suoritusten takia, vaan korona toi senkin muutoksen tullessaan.

Motocrossia harrastetaan Forssan Moottoriseuran radalla Jokioisilla. Markus Kuisma toivotti mukaan uudet ja vanhat harrastajat. Hän suositteli pihamopoilijoitakin ottamaan prätkän ja suuntaamaan radalle kokeilemaan lajia.

Käytössä on kolme eri tasoista rataa.

– Radalle mahtuvat kaikki. Siellä on turvallista kehittää taitojaan ja vauhtia tulee jos on tullakseen. Ei kaikkien tarvitse tavoitella lähtöpuomeja, harrastamisen ilo on tärkein asia. Muistetaan turvaetäisyydet ja muut koronarajoitukset, ohjeisti Kuisma.