Someron Voima aloitti jumppatunnit – Sykkeellä 70 tapahtumaa kesällä

0
Marjaana Hieta

Somerolla on tänä kesänä tarjolla jumppaa huikea määrä.
– Laskin, että meillä on kesän aikana yhteensä 70 jumppatuntia, kertoo tiedottaja Nina Vartemaa Someron Sykkeestä.
Jumppia pidetään 13 ohjaajan voimin.
Myös lajikirjo on laaja. Tarjolla on muun muassa liikkuvuutta ja lihasvoimaa, kesätanssia eri ikäisille, asahia, zumbaa, salsaa, poweria, hiitiä, circuitia ja combatia.
Sykkeen lisäksi jumpan on tänä vuonna ottanut ohjelmistoonsa myös Someron Voima, joka tunnetaan pikemminkin jalkapallosta, nyrkkeilystä, futsalista, lentopallosta sekä yleis- ja veteraaniurheilusta.
Les Mills Bodypump -treenitunnit starttasivat jo tammikuussa, mutta keskeytyivät koronan vuoksi.
Tauon jälkeen ryhmäliikunta jatkuu 1. kesäkuuta alkaen Joensuun koululla. Bodypumpia ohjaa Sari Koivisto .
– Innokkaita ohjaajia ei näin pienellä paikkakunnalla niin vain ole tarjolla. Nyt kun sellainen sattui kohdalle, niin miksi jättää tilaisuus käyttämättä, toteaa Voiman naisjaoston puheenjohtaja Marjaana Hieta .
– Pidän itsekin lajista ja uskon sen tehoon. Saammekin tarjota erittäin laadukasta treeniä somerolaisille. Miljoonat ihmiset ympäri maailmaa eivät voi olla väärässä harrastaessaan lajia. Ohjaajallamme Sarilla on pitkä kokemus jumppien ohjaamisesta, ja hän osaa varmalla otteellaan opastaa niin konkareita kuin aloittelijoitakin, Hieta kehuu.
Les Mills Bodypump on alkuperäinen levytankotreeni. Treenatessa käytetään kevyitä ja vähän isompia painoja ja tehdään useita toistoja. Liikkumista tukee siihen sopiva musiikki. Yhden harjoituksen aikana voi palaa jopa 540 kaloria.
Bodypump sopii monen tasoisille treenaajille, niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin sekä miehille että naisille, jopa raskaana oleville. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita.
Les Millsin -treenit ovat samanlaisia ympäri maailmaa.
– Olen innoissani päästessäni jakamaan omaa bodypumpista saamaani intoa ja hyötyä myös muille. Oma lihaskuntoni on tämän treenin ansiota, kertoo Sari Koivisto.
– Olen ohjannut ja harrastanut lajia kerran, kaksi viikossa useamman vuoden ajan. Minulle tämä on ollut vaihtoehto kuntosalitreenille.
– Pidän ryhmässä liikkumisesta, ja myös treeniin sovitettu musiikki tekee harjoittelemisesta mielenkiintoisempaa ja tavallaan helpompaa.
Treenit vaihtuvat uusiin kolmen kuukauden välein.
– Perusliikkeet säilyvät hyvin samoina, mutta uusia variaatioita tulee mukaan jokaisessa ohjelmassa.
– Yksi mainio piirre on se, että treeniä voi tehostaa tai helpottaa monella eri tasolla. Ensinnäkin jumppaajan valitsemat painot vaikuttavat treenin tehoon. Joissakin kappaleissa harjoituksen voi tehdä myös ilman painoja kehon omalla vastuksella. Treenin liikkeet voi tehdä isoina ja pienempinä, joten silläkin pystyy säätelemään paljon harjoituksen vaikuttavuutta.
Treenissä on sallittua pitää omia taukoja, ja joissakin harjoituksissa myös annetaan vaihtoehtoina joko pitää tauko tai jatkaa treeniä.
– Liikkeiden suoritustekniikalla on iso merkitys tuloksiin. Ohjaajana pyrin antamaan ohjeet, joiden avulla treenaajat tekevät suoritukset oikein ja näin saavat tehoa liikkumiseen ja myös välttävät turhat loukkaantumiset. Lähtökohtaisesti kansainvälinen tiimi on suunnitellut kaikki liikkeet turvallisiksi.
Treenaajien aikaa ei hukata, vaan harjoitus viedään tiiviisti ja tehokkaasti läpi.
– Itse arvostan tätä suuresti. Tunnin aikana kaikki päälihasryhmät treenataan. Toivottavasti saan innostuksen tarttumaan moniin liikkujiin tämän supertehokkaan treenin parissa, Koivisto toteaa.

Someron Syke, kesäjumpat
OKM: Oman Kunnon Mukaan -tunnilla tehdään monipuolisesti lihaskuntoliikkeitä eri tavoilla toteutettuna, mukana saattaa olla myös tabataa
Asahi: monitasoinen terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet
Hiit: huolellisen alkulämmittelyn jälkeen, noin puolen tunnin kestävä kovatehoinen intervallitreeni, missä vuorottelevat korkean intensiteetin harjoittelu ja palautusjaksot
Zumba: aerobinen fitness-ohjelma, jonka musiikki perustuu pääosin latinalaistansseihin
Salsa: latinalaisamerikkalainen tanssin muoto, jota tanssitaan salsa-musiikin tahdissa, tunnilla harjoitellaan salsan liikekieltä ja askeleita sekä nautitaan lattarirytmistä
Power: reipastempoinen ja monipuolinen lihaskuntotunti, aerobista harjoittelua unohtamatta
Circuit: monipuolinen kiertoharjoittelu oman kehon painoa tai lisäpainoja ja välineitä apuja käyttäen
Combat: tehotreeni, jossa hikipisarat lentävät, pohjautuu itsepuolustuslajeihin ja sisältää iskua, potkua, lyöntiä ja hyppyä
Miesten treeni: kuntopiirityyppisesti toteutettava miehille suunnattu tunti, jossa harjoitetaan lihaskuntoa, liikkuvuutta sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä
Liikkuvuutta ja lihasvoimaa: tunnilla herätellään niveliä, lihaksia ja mieltä tehden erilaisia liikeratoja eri suuntiin, lihasvoima osuudessa kehitetään kehoa kokonaisvaltaisesti kuminauhoja apuna käyttäen
Kesätanssi: sisältää vauhdikkaan musiikin tahtiin toteutettuja koreografioita