Kesä toi muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin

0

Kelan palvelupisteiden aukioloaikoja on muutettu kesäkauden vuoksi.

– Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalvelu on avoinna normaalisti myös kesällä, sanoo Läntisen asiakaspalveluyksikön johtaja Tina Söderman .

Someron palvelupiste Lamminniemessä on suljettu heinäkuussa 6.–31.7. Salon palvelupiste on kesällä avoinna maanantaista keskiviikkoon kello 12–15.30, muulloin ajanvarauksella.

Huhtikuussa palvelupisteissä on käynyt keskimäärin vähemmän asiakkaita kuin yleensä ja painopiste on siirtynyt puhelinpalveluun.

– Puhelinpalvelu on toiminut hyvin. Jonotusajat ovat pysyneet lyhyinä ja ajanvarausajan on saanut parin päivän päähän. Olemme saaneet asiakkailta hyvää palautetta siitä, että puhelinasiointi on toiminut ja puhelinajanvaraus on löytänyt asiakkaat. Moni on yllättynyt, miten kätevää se on, ja että puhelimessa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, sanoo Söderman.

Koska tartuntariski ja osa rajoitustoimenpiteistä on edelleen olemassa, neuvontaa saa vain palvelutiskissä ja sisäänpääsyä rajoitetaan tarvittaessa. Asiakastietokoneita voi käyttää, ja ne puhdistetaan usein. Epidemian takia aukioloajat ja palvelut voivat myös muuttua nopeasti.

– Palvelupisteeseen ei pidä tulla, jos on sairaana tai karanteenissa. Turvallisinta on hoitaa Kela-asiat verkossa tai puhelimessa aina kun mahdollista.

Verkossa on Varsinais-Suomessa jätetty huhtikuussa noin miljoona hakemusta, mikä on noin 72 prosenttia kaikista hakemuksista. Toimeentulotukihakemuksista 78 prosenttia on jätetty verkossa. Jonotusaika Kelan puhelinpalveluun on ollut keskimäärin noin 3 minuuttia, ja päivässä on vastattu noin 8 200 puheluun.