MX-Liiga starttasi Sipoossa

0
Mikke Lindström

Teksti Markus Kuisma, kuvat Heidi Räsänen

Kaikkissa urheilulajeissa on ollut tauko ja nyt motocrossin osalta kausi polkaistiin käyntiin poikkeusjärjestelyin. Kisaajia oli liikkeellä entiseen tapaan ja lähtöpuomit täyttyivät eri luokkien kuljettajista.
Sipooseen suunnisti Forssan moottoriseuralta yhteensä 8 kuljettajaa joista seuran edustajista oli 3 somerolaista.

Eeli Kuisma

MX50 luokkaan osallistui 2014 syntynyt Eeli Kuisma, joka oli 5-8 vuotiaiden kuljettajien
keskuudessa kolmanneksi nuorin kuski. Tämä ei kuitenkaan herraa haitannut ja aika-ajoihin lähdettiin iloisin mielin. Sieltä puristettiin 12:sta sija.
Ensimmäiseen lähtöön Eeli valitsi poikkeuksellisesti paikan ulkoa, kun muu porukka täytti sisäkurvin linjan. Puomi putoaa ja kaasuvaijeri kireäksi! Muut alkavat pakkautua sisäkurvissa ja Kuisma saa vielä hetken jatkaa kiihdytysta ja ampuu ulkokurvista kuudenneksi. Muutamassa kierroksessa paikka kuitenkin tippuu nopeampien ohittaessa ja 11 sija vakiintuu.
Nyt ketään ei ole lähellä takana ja etummaista yritetään ajaa kiinni. Pikku hiljaa ero kuroutuu ja viimeiselle kierrokselle lähdetään isku etäisyydellä kotikisaa ajavan Felix Lindin perässä. Lähelle päästään, mutta liika puristus johtaa ajovirheeseen ja kaatumiseen. Kuisma pomppaa nopeasti pystyyn, mutta käynnistyspoljin on jumittunut ajo asentoon ja pyörää ei enää saada käyntiin.
Pettymys on valtaisa, kun ruutulipulle ei pääse ajamalla. Isä työntää pyörää jonka päällä kuski on lyyhistyneenä naama tangossa. Kesken kuljetuksen paikalle tulee moninkertainen motocrossin suomenmestari, Sipoolainen Alexander Wiik kannustamaan ja kehumaan ajoa ja myös harmittelemassa nuoren kuljettajan kaatumista. Tästä pitkän juttu tuokion jälkeen mieli muuttuu ja toista erää aletaan odottamaan innolla. Oppi siihen mitä motorsport on pahimmillaan ja parhaimmillaan on karua.
Kuisman toisen erän startti on melkein yhtä hyvä kuin ensimmäisen. Jälleen ajetaan hyvää kilpaa nyt sijalla 12. Rata on väliajan kastelun jäljiltä todella liukas ja haastava. Kärjen kuljettajat kaatuvat ja kärki vaihtuu muutamaan otteeseen. Ensimmäisen erän voittaja Miehikkälän moottorikerhon Miko Korpelakin käy muutaman kierroksen aikana 3 kertaa kyljellään. Näin myös Kuisma saa kokea liukkauden ja kaatuu taas kisan loppuvaiheilla. Nyt kuitenkin maaliin päästään ajamalla. Erä1 sija 13, Erä2 sija 17 ja erien yhteenlaskettu totaali sija 18. Seuraavaan RFF kisaan Miehikkälään lähdetään hakemaan parannusta
kaatumatautiin.
MX65 luokkaan siirtynyt Mikke Lindström ajaa uudessa luokassa ensimmäistä kisaansa. Pyörän koko on muuttunut niin fyysisesti kuin moottorinkin osalta. Alkuvuonna Lindström ajoi 50 kuutiosta vastaavaa sähköpyörää Imatran hallikisoissa hyvin sijoituksin vielä antaen tasoitusta kilpakumppaneille pienemmän pyörätehon kanssa. Sähköisten hevosvoimien puute olisi näkynyt ulkoradalla vielä rankemmin ja Isä Lindstömmin mieleen tuli, että paluu polttomoottoriin toisi mukanaan pyöräkoon muutoksen, vaikka Mikellä olisi vielä iän puolesta ollut mahdollisuus ajaa yksi vuosi MX50 luokassa. Nyt opeteltavana oli kytkin ja vaihteet joita 50 kuutioisissa ei ole.
Aika-ajo on alkamassa. Vaikka toisena aika-ajoryhmänä ajetaan ja kello ei ole vielä paljon niin alkaa tulemaan esille se mitä on ennustettu. Aurinko paahtaa ja päälle vedetään vielä lisäksi täysi suojavarustus.
Juomisesta muistutetaan jatkuvasti, eikä turhaan. Edessä on kovat urheilusuoritukset ja suomalaiselle poikkeus säässä.
Aika-ajo starttaa. Rata on edellisenä päivänä möyhitty syvältä ja radalle on ajettu vettä tuhansia litroja, jotta maa pysyy märkänä helteen yli ja vaarallista pölyä ei ala tulemaan joka estää näkyvyyttä. Pehmeällä radalla Lindström alkaa löytämään omaa tahtiaan ja kellottaa nopeimman aikansa, joka lopulta ei riitä A-finaaliin. Eli B-finaalin startit on edessä. 13:30 on B-finaalin ensimmäinen startti. Paahde on armoton. Kovilla on kuskien lisäksi myös pyörien tekniikka, huolto ja ratahenkilökunta. Siitä huolimatta puomit kaatuvat. Startti ei mene putkeen.
Lindström jää puolivälin huonommalle puolelle. Aluksi on ruuhkaa ja ensimmäinen kierros jää 15 sekuntia aika-ajokierroksesta, mutta silti Mikke nousee kahdeksanneksitoista. Ajo maistuu ja kierrosajat paranevat. Sijoitus paranee tasaisesti ja ruutulipun heiluessa tilastoon jää 14:sta sija. Ensimmäinen 65cc startti takana.
Toiseen erään lähdetään latautumaan. Isät koittavat erien välissä rauhoittaa poikia, mutta vilperit ovat kokoajan menossa jonnekkin. JUO on päivän sana.
Toinen erä. Ennätyslämmöt paukkuvat. Kuumana käyvät myös moottorit jotka pääsevät vapauttamaan hevosvoimat 40 kuljettajan päästäessä kytkimen ja toinen startti lähtee käyntiin. Nyt Lindstöm ottaa paremman lähdön. Yhdeksäs sija! Kierrosaika lähtee paranemaan ja Lindsrömm nousee kahdeksanneksi.
Nyt ajetaan hyvällä sykkeellä. Kunnon kilvan ajoa Etelä-suomen moottorikerhon Jami Korpisen kanssa.
Toisiksi viimeisellä kierroksella Lindström pääsee jo ohi, mutta ei todellakaan karkuun. Vääntö jatkuu ja vähän ennen ruutulippua Lindstöm joutuu taipumaan ja tulee maaliin sijalla 8. Joka tapauksessa hieno aloitus 65cc luokassa. Hyvällä ajolla on kauden aikana A-finaali paikka hyvinkin mahdollinen. Erä1 sija 14, Erä2 sija 8 ja erien yhteenlaskettu totaali sija 10!

Max Lindström

MX85 luokka on suurin luokka. Max Lindström lähtee ajamaan toista kauttaan tutussa luokassa.
Vaikka vauhtia suuremmilla moottoreilla saadaan enemmän ei niillä silti lämpöä päästä yhtään enempää pakoon. Luokka on kova. Max on kehittynyt off seasonin aikana, mutta niin myös kilpakumppanit.

Aika-ajoon lähdetään aika-ajo kaavan mukaisesti. Lähtöharjoitukset, Harjoitusajo ja varsinainen aika-ajo. Lindström hakee radan rajoja ja saa kelloon nopeimman aikansa vasta viimeisellä aika-ajokierroksella. Se oikeuttaa B-finaaliin. Puomi paikkoja on 40 ja tuomaristo tekee päätöksen, että 83 kuljettajaa mahdutetaan kahteen erään. Näin muutama huonoimman ajan ajanut kuljettaja lähtee 2 rivistä.
Max ei kuitenkaan näihin takarivin kuskeihin kuulu vaan lähtee ensimmäiseen erään eturivistä, rengas puomilla. 15 sekunnin kyltti ja viimeiset liikkeet ja psyykkaukset ja varmistetaan, että vaihde on silmässä.
5 sekunnin kyltti, nyt koko rivistössä kierrokset nousee, kuljettajat kyyristyvät lähtöasentoon ja silmät tuijottavat räpsähtämättä puomia. Slam! Puomi putoaa ja 43 kuljettajaa ampaisee saamaan melkein 180 asteiseen kurviin. Motocrossin jännitys on huipussaan. Tilaa ei ole ja kontaktia tulee väistämättä.
Kuljettajan adrenaliini rikkoo mittarit, katsojat jännittävät ja huollolla on jalat vetelänä.
Lindströmm suoriutuu ehjin nahoin ulos kurvista. Junttaa tauluun tasaista kierrosaikaa ja metsästää muutaman päänahan ollen ruutulipulla kolmaskymmenes. Porukka menee lujaa ja perässä sekä edellä on pysyttävä. Huili, tankkaus, pyöränpesu ja tarkistus sekä henkinen psyykkaus.
Toinen erä saa tulla ja puomilla ollaan taas. Jälleen tasainen ja varma suorittaminen alkaa. Hyvää kamppailua ja koko erän aikana sijoitukset vaihtuvat. Ruutulipulla sija 29. Erä1 sija 30, Erä2 sija 29 ja erien yhteenlaskettu totaali sija 33.
Päivä on pulkassa. Pyöristä vielä pestään kurat pois ja leirin purku voi alkaa. Kaikilta on nesteet poltettu, mutta fiilis on Kuisma/Lindström leirissä hyvä. Hieno kisaviikonloppu ja seuraavaa jo odotellaan.