Saako vastaanottotiskille yksityisyyttä?

0

Kesäkimalalainen Somero-lehden lukija Pertti Toukkari kirjoitti jokin aika sitten mielipidesivulle Someron terveyskeskuksesta ja intimiteetistä.

Hän kehui saaneensa loistavaa palvelua, mutta jääneensä hieman ihmettelemään tilannetta vastaanotossa. ”Somerolla on sama ongelma kuin kaikkialla Suomessa: ilmoittautuessani ”odotushuoneen” väki kuulee selvästi, miksi olen tullut hakemaan apua”. Toukkari totesi sen kiusalliseksi potilaalle ja yleisölle.

Hän tiedusteli asiaan ratkaisua. Vaikka naulaan astumisesta ja tetanus-rokotteen tarpeesta kaikki kuulivatkin, ei se häntä haitannut. Mutta kiusallisempiakin ”sairauksia” ihmisillä voi olla kerrottavanaan.

Olisiko siis Somerolla mahdollista kertoa vaivoistaan vastaanottovirkailijalle kahden kesken, ilman yleisöä? Vastaajana on terveyskeskuksen johtava lääkäri Arja Lukka.

Hänelle ei kukaan ole kertonut asiasta tähän asti.

– Pääsääntöisesti terveyskeskukseen kuuluisi soittaa ennen vastaanotolle tuloaan. Silloin haastattelu tehdään puhelimessa. Tiedän paikalla olleena, että vastaanottavan virkailijan puhelinkeskustelu ei odotushuoneeseen kuulu, Lukka toteaa.

Hoidon tarpeen arviointi tehdään siis normaalitapauksessa puhelinkeskustelun aikana.

– Jos joku tulee luukulle kertomaan asiastaan, niin se on minun nähdäkseni henkilön oma valinta.

Arja Lukan mukaan terveyskeskuksessa on olemassa myös vaihtoehto intiimille sananvaihdolle.

– Ellei halua kertoa asiastaan luukulla, pystytään tekemään erityisjärjestelyjä. Esimerkiksi päivystävä hoitaja voi kuunnella asian ja selostuksen lääkärin tarpeesta yksityisesti, muiden kuulematta.

– Eikä minulla tietysti mitään sitä vastaan ole, jos kaupunki haluaa tehdä odotustilaan joitain rakenteellisia uudistuksia, Arja Lukka toteaa.