Jokainen liike on hyvä– edetään pienin askelin

0
Liikuntaneuvoja Mira Teräväinen sanoo, että pikku liikuntahetki voi olla vaikkapa kierros puutarhassa katsomassa, mikä kukka on parhaillaan kukassa.

Somerolla alkaa tänä syksynä Liikuntalähete -hanke. Tavoitteena on saada 40 terveytensä kannalta liian vähän liikkuvaa ihmistä kiinnostumaan terveellisemmistä elämäntavoista.

– Toiveena on, että ihminen löytäisi voimavaroja pitää itsestään huolta. Heräisi huomaamaan, että hieman paremmassa kunnossa elämästä voisi nauttia enemmän, pohtii liikuntaneuvoja Mira Teräväinen, joka ryhtyy antamaan osallistujille tukea ja neuvoja.

– Tämä on tarkoitettu heille, jotka tarvitsevat tukea aloittaakseen terveellisemmän ja liikunnallisemman elämäntavan. Ei himoliikkujille eikä henkilökohtaista treenaajaa haluaville, muistuttaa Teräväinen.

Hän listaa, että hanke on tarkoitettu heille, joilla arjen askareet, asiointimatkat ja portaiden nousu tuntuvat vaivalloisilta. Heille, jotka istuvat päivät pitkät päätteen ääressä, eikä askeleita kerry. Erilaisia kremppojakin on jo saattanut ilmaantua, ja rasitteena on muun muassa sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta ja tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

Lähete pitää saada

Hankkeeseen ei voi vain ilmoittautua. Siihen tarvitaan lähete.

Liikuntalähetteen voi antaa esimerkiksi lääkäri, sairaanhoitaja, työterveyshoitaja, diabeteshoitaja tai vanhusneuvolan hoitaja. Lähetteen saatuaan asiakas pääsee liikuntaneuvojan palveluiden piiriin.

– Jos kiinnostuit, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan lääkäriinsä tai vaikka diabeteshoitajaansa. Hakeudu lääkäriin tai hoitajalle hakemaan lähetettä tai pyydä se jonkin hoitokäynnin yhteydessä, kehottaa liikunnanohjaaja Mira Teräväinen.

Lähetteitä voi jo hakea, sillä toimintaa aloitellaan syyskuussa. Lähetteen tulee olla liikuntaneuvojalle viimeistään joulukuussa, jotta pääsee maksuttoman neuvonnan piiriin. Mukaan otetaan 40 liikunnan ilon etsijää.

Liikuntaneuvoja Teräväinen ottaa yhteyttä, kun asiakkaan lähete on saapunut. Sovitaan aika henkilökohtaiseen alkutapaamiseen, jossa on myös pientä testausta ja mittausta.

Miksi liikunta on niin tärkeää

Liikuntalähete-hanke kestää 1,5 vuotta. Kukin asiakas on mukana noin vuoden verran.

– Hankkeen aikana tapaamme kuutisen kertaa kasvotusten. Juttelemme esimerkiksi siitä, miten arki sujuu, jaksaako askareet, käykö ulkona, miten töissä menee, onko stressiä, nukkuuko riittävästi ja mitä s.

Yhdessä mietitään, miten voisi lähteä liikkeelle ja mitä esteitä on voitettavana. Keskitytään kokonaisuuteen, liikunta, ravinto ja uni, eli terveellisiin elämätapoihin.

– Annan tietoa ja neuvoja, esimerkiksi millaisia liikuntamuotoja voisi kokeilla ja mistä palveluja löytyy, selvittää Mira Teräväinen.

Hän ei määrää, mitä kunkin tulee tehdä. Tärkeintä on saada oivallus elämäntapamuutoksen merkityksestä itselleen, miksi liikunta on niin tärkeää mielelle ja keholle.

– Yksilö voi paremmin, mutta myös yhteiskunta. Terveellisillä elämäntavoilla kansalaiset ennaltaehkäisevät monia kuluja.

Arjen pienillä teoilla on suuri merkitys

Usein liikunnaksi mielletään vain ne toiminnot, kun lähdetään suorittamaan liikuntaa, kuten hikitreenit, juoksemiset ja jumpat.

– Arjen pienillä teoilla on suuri merkitys. Miten arjessa etenee ja miten elämään suhtautuu. Nouseeko sohvalta ylös vai sureeko pankolla päivät pitkät maailman menoa.

Liikkeelle lähdetään pienin askelin. Jokaisen osallistujan tavoite pilkotaan osiksi ja niitä kohti edetään.

Teräväinen sanoo, että jokainen liike on hyvä.

– Liikkumisen ei tarvitse olla suuren suurta. Esimerkiksi täytä aamulla vesikannu, ja muista juoda sen sisältö päivän aikana. Mene parvekkeelle, vedä rauhallisesti keuhkot täyteen ilmaa ja puhalla hitaasti ulos. Tee kierros puutarhassa ja katsele, miten kasvit voivat. Nouse työtuolilta tunnin välein hetkeksi tauottaaksesi työpäivää, luettelee Teräväinen.