Kokemusta karttuu ja sijoitukset kohenevat

0
Kun suoritus on takana, niin puidaan ajon vaiheet läpi. Tässä mietitään, miten Eeli Kuisman ajo sujui ja mitä olisi voinut tehdä toisin.

Teksti: Markus Kuisma

Nuoret somerolaiskuljettajat lähtivät Vantaalle motocrossin Black 7 raceday -sarjan osakilpailuun elokuun ensimmäisenä. Leiri oli pystyssä jo perjantaina, jolloin ajettiin kilpailuun kuuluva treeniajo.

Uutena porukkaan saatiin mukaan juuriltaan somerolainen, Turussa asuva Jami Marjanen, joka lähti ajamaan ensimmäistä isoa kilpailuaan.

Lasten ja nuorten Black 7 racedayssa ajetaan 50–85-kuutioisten luokat.

MX50 starttasi päivän

Aika-ajoissa Eeli Kuisma ajoi itsensä 11. sijalle.

Erässä 1 Kuisma otti surkean lähdön. Lannistumaton poika kiusasi kalustoa saaden tuulta alleen ajaen sija sijalta itseään ylemmäs. Ruutulipulla hän oli kahdeksantena.

Erässä 2 lähtö oli taas huono, mutta tätä paikattiin ensimmäisessä kurvissa, kun Kuisma jätti jarrutuksen huomattavasti myöhemmälle kuin muut ja löysi kiskot, jotka veivät läpi lähtöruuhkan kuudenneksi.

Kello näytti, että on rahkeet riittivät. Hän piti sijoituksen, ja taakse tuli hyvä rako.

Kolmannella kierroksella jotain tapahtui ja Kuisma kaatui rajusti. Muut painoivat ohi. Onneksi kisa jatkui.

Kuisma ylitti maalilinjan sijalla 17, muovien roikkuessa pyörästä kaatumisen takia. Kierrosajat palasivat alun huumaan ja hurjalla nousulla hän pääsi maaliin 10:ntenä. Päivän loppusija oli 9.

MX65

Jami Marjanen pääsi kokeilemaan vauhtiaan. Alle vaihtui eri kalusto ja siihen piti tottua kaiken muun ohella.

Aika-ajossa pienen tunnustelun kautta Marjanen ajoi B-finaaliin.

Erä 1 oli tulossa, mutta lähtemistä käytiin vielä kokeilemassa Vantaan vauhtikeskuksen pienemmän radan kupeessa. Isän viime hetken opit olivat puomien takana mielessä, kun erä 1 oli käsillä.

Lähtö epäonnistui ja Marjanen jäi puomille. Hänniltä perään ja lopulta sijalle 21.

Toinen erä ja lähdön naulaus: sija 13, sija 14 ja sija 13. Se oli kovaa vääntöä. Hän ylitti maalilinjan ja yhden kierroksen kyltti oli esillä.

Sija12 oli enää alle puolen sekunnin päässä. Marjanen näki sisällä ohituspaikan ja paahtoi sinne. Oli liukasta. Jami Marjanen kaatui. Nousi ylös, mutta pyörä ei meinannut startata lainkaan.

Erän hyvä puristus valui hukkaan ja käteen jäi lopulta sija 22. Päivän totaalisija 20/29 ja iso kasa hauskaa ja hyvää kokemusta.

Nappulat paikoillaan

Mikke Lindström starttasi aika-ajoon. Nyt napsahtivat nappulat raiteilleen. Tie A-finaaliin oli murrettu! A-finaalissa nousee eteen uusi taso.

Lindströmistä ei näe jännitystä ennen ykköserää, vaikka yrittäisi etsiä. Poika veti kypärän päähän ja siirtyi lähtöalueelle.

Startti onnistui. Sijalla 12 kyyti oli kovaa. Mikke ajoi hyvin. Ruutulipulle sijoitus putosi 17:nneksi. Toinen startti ja taas mentiin. Fysiikkaa koeteltiin. Hän piti kierrosajat tasollaan ja puski maaliin sijalla 17. Ensimmäisen A-finaalimatkan totaalisija oli 16/30.

MXC Max Lindström starttasi päivään aamupalan kautta. Muut ryhmät ajoivat ennen 85cc-luokkaa, joten oli pidempään aikaa ihmetellä varikon menoa.

Mikke-veli ajaa ajonsa aina juuri ennen Maxia. Isä-Mikko on sidottu sinne, joten pojan pitää löytää omaa neuvokkuutta, milloin varusteet puetaan ja milloin pitää siirtyä lähdön odotusalueelle. Aika-ajoissa Max Lindströmillä oli tapansa mukaan hyvä ja varma suoritus.

Erä 1:n lähdön aika. Vantaalla oli 30 85cc-kuskia. Lindström päätyi sijalle 25 erässä 1.

Kakkoserässä lähtö oli hyvä, mutta lähtömutkan ruuhka ei antanut tilaa. Max Lindström sai tutut kilpakumppanit eteen ja taakse. Sijoitukset vaihtuivat. Ruutulipulla sija oli 24 ja päivän totaalisijoitus 27/30.