Liian halpaa

0

Pyysin kuukausi sitten tarjouksia muuttokuorman kuljettamisesta toiselle paikkakunnalle. Koska en ymmärrä logistiikasta vuosikymmen sitten suoritettua kuorma-autokorttia enempää, käytin vertailuun verkkosivustoa, joka lähetti tarjouspyyntöni isolle joukolle yrityksiä, jotka lähettivät yhteensä toistakymmentä tarjousta vertailtavaksi.

Vaikken ymmärräkään logistiikkaa, osaan melko hyvin hahmottaa työvoiman tuntihinnan sekä muut kustannukset, joita muuttokuorman työpäivän mittainen rahtaaminen aiheuttaa. Näiden pohjalta oli kohtalaisen helppoa huomata, ettei monen tarjouksen tekijä pystyisi urakkaa todennäköisesti toteuttamaan kovinkaan kannattavasti.

Alkuviikosta uudessa lähikaupassa kierrellessäni satuin vilkaisemaan kärryyn päätyneen paahtoleivän hintalappua tarkemmin. Siinä ollut merkintä havahdutti minut siihen, että suomalaisen leipomon Suomessa valmistetuksi kuvittelemani leipä olikin peräisin, hieman pakkauskoosta riippuen, joko Virossa tai vielä kauempana Baltiassa sijaitsevan leipomon uunista. Hinta oli toisaalta hyvinkin edullinen, ja samasta hyllystä löytyi lähialueen leipomoiden tuotoksia huomattavasti kalliimmalla.

sekä saamiani muuttotarjouksia että valitsemaani paahtoleipää yhdistää halpa hinta ja sen takana olevat ongelmat. On vaikeaa kuvitella, että Suomessa myytävän leivän valmistamista siirrettäisiin ulkomaille muun kuin hinnan perässä – ja toivotun hintatasonhan päättävät kuluttajat omalla ostokäyttäytymisellään. Suomenlahden toiselta puolen, tulevaisuudessa ehkä kauempaakin, tuleva tuote tuskin eroaa ominaisuuksiltaan millään tavalla kotimaassa valmistetusta, mutta sillä on kuitenkin varjopuolensa.

Samaan tapaan muuttoja kilpailuttavan verkkosivuston kaltaiset palvelut ohjaavat merkittävän osan käyttäjistään hintahaitarin pohjalla olevien yritysten asiakkaiksi. Sama tapahtuu monella alalla, jossa asiakkaat tottuvat ostamaan tarjouksesta, eivätkä normaalihintaiset tuotteet enää liiku hyllystä.

Kaikki nämä ilmiöt johtavat helposti kierteeseen, jossa yritykset myyntiä saadakseen alentavat hintojaan välittämättä kotimaisuudesta, laadusta tai pidemmän tähtäimen kannattavuudesta. Kassavirta kun on yrityksen keuhkoihinsa vetämää happea, jota ilman ei kovin kauaa selvitä hengissä. Kannattavuus on kuitenkin kuin ravinto, jota ilman voi selvitä päivän tai parin, mutta jonka puute käy kohtalokkaasti ennemmin tai myöhemmin.

Kalle Elo

yrittäjä