Vuonna 2010: Somero pääsi televisiomainokseen, Kaupunginjohtaja Leo Haltsonen: Tosi hieno juttu!

0
Kuvausryhmä valmiina kuvauksiin kaupunginhotellin ympäristössä. Tarinan päähenkilöä esittää näyttelijä Panu Mikkola (oik.). Mainoksen ohjasi Cannes-voittaja Osmo Waldén (toinen vas.).

Somero-lehti 10.8.2010

Teksti Sari Merilä

020202 numeropalvelun uusi televisiomainos kertoo tarinan Somerolta. Myös filmaukset tehtiin täällä. Someron kaupunginjohtaja Leo Haltsonen on mielissään Someron samasta julkisuudesta.
– Täällä kaupungintalolla kaikki ovat innoissaan asiasta, Haltsonen kommentoi.
Imartelevaa on sekin, että Mainostoimisto Kapinasta kerrotaan Someron päätyneen tarinaan siksi, että se on paikkakunta, jonka varmaan kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä. Toki osuutta asiaan oli silläkin, että paikkakunta on kuvauksia ajatellen tarpeeksi lähellä Helsinkiä.
– Kartoitimme tarinaan sopivia paikkakuntia noin sadan kilometrin säteellä Helsingistä, ja yksi niistä oli Somero. Hetken pohdittuamme päädyimme paikkakuntaan, jonka varmaan kaikki suomalaiset tuntevat nimeltä, kiitos Rauli Badding Somerjoen. Valitamme osoittautui oikeaksi, kertoo ad Jyrki Reinikka Mainostoimisto Kapinasta.
– Halusimme mainokseen aitoja asioita. Esimerkiksi mainoksen puheäänenä on aito 020202 Numeropalvelun asiakaspalvelija, eikä näyttelijä. Ja kun päätimme, että tarinan tapahtumapaikka on Somero, niin se haluttiin myös kuvata aidossa miljöössä, kertoo Fonectan brandijohtaja Eija Katainen.
– Somerolaisten innostus Fonectan mainosfilmistä on kerrassaan ilahduttavaa! Someron kuvausreissusta jäi myös meille kaikille oikein mukavat muistot. Saimme nauttia kauniista maisemista sekä kesän ensimmäisistä aurinkoisista päivistä, Katainen muistelee.
– Herätimme kyllä jo huomiota siellä kuvausten aikanakin, sillä moni tuli kyselemään, että mitä oikein kuvataan, Katainen nauraa.
Someron kaupunginjohtaja Leo Haltsonen ei vielä ole onnistunut itse näkemään mainosta, mutta on toki kuullut siitä.
– Täällä kaupungintalolla on kahvipöydässä puhuttu mainoksesta ja kaikki ovat olleet innoissaan siitä. Tosi hieno juttu, Haltsonen toteaa.
Mainoksen takana on joukko palkittuja tekijöitä. Ohjaajana on Cannes voittaja Osmo Walden ja kuvauksesta vastasi Tuomo Hutri, joka voitti Jussi-palkinnon elokuvasta Postia pappi Jaakobille. Mainoksen suunnitteli Mainostoimisto Kapina ja siellä art director Jyrki Reinikka sekä copywriter Jussi Turhala. Mainoksen tuottaja on Ari Laitinen Ottofilmistä.
Mainoksen tarina kertoo nuoresta miehestä, joka tapaa somerolaisen Sarin rockfestareilla. Mies kömpii teltasta housujaan jalkaan kiskoen, kun taustalta kuuluu numeropalvelun Elinan kertomana, että vuonna 2008 Somerolla syntyi 85 lasta.
Pari vuotta myöhemmin mies miettii, mitä tuli tehtyä ja päättää ottaa yhteyttä Sariin. 020202 Numeropalvelu tietää, että Somerolla asuu 55 Saria ja neuvoo myös hotellin, jossa majoittua etsinnän ajaksi. Oikea Sari löytyy ja puhelinpalvelu neuvoo miehen Myllypellontielle, jossa Sari astuukin juuri kerrostalon alaovesta pihalle. Mies nousee innoissaan autosta, kunnes huomaa, että lapsi Sarin sylissä on tummaihoinen. Hän hyppää takaisin autoonsa ja kurvaa paikalta. Puhelinpalvelu pahoittelee taustalla, että ihan kaikkea emme mekään voi tietää.
Vahinko kyllä, mies ei enää näe, että lapsen äiti tuleekin samasta ovesta Sarin perässä. Mies huristelee jo Salontiellä ja saa kuulla puhelinpalvelusta, että Salossa asuu 188 Heidiä.
Kesän pojaksi ristitty mainosfilmi näkyy televisiossa heinä-elokuussa ja todennäköisesti vielä syys- ja lokakuun kampanjalähdöissä.
– Konseptia jatketaan, mutta tuleeko muita paikkakuntia, on vaikea sanoa. Voi olla että Somero saa kunnian olla ainoa, lisää Jyrki Reinikka.