Niko Puotsaari nousi ajamaan A-luokkaan – Enduron pääluokka sai lisää somerolaisväriä

0
Niko Puotsaaren ajokki on 125-kuutioinen Husqvarna.

Nuori ja lahjakas maastopuolen moottoripyöräkuski Niko Puotsaari nousi hyvissä ajoin ennen kauden loppua ajamaan ensi vuonna enduron A-luokassa. Ikää ei ole vasta kuin 17, joten somerolainen ajaa kovaa sarjaa pääosin itseään vanhempien joukossa.

– On siellä muutama mun ikäinen kuski, mutta aika vähän tällä hetkellä, Puotsaari kommentoi luokkanousuaan.

A-luokassa kisaa suhteellisesti aika vähän kuljettajia. Kuskeja on parisenkymmentä per kisa ja yhteensä Suomessa noin 50. Pieni osanottajajoukko on toisaalta todiste luokan vaativuudesta. Muissa, alemmissa luokissa kuskeja riittää enemmän.

Niko Puotsaari ajaa Salon Moottorikerhossa (SaMK), samoin kuin hänen isänsä Juha Puotsaari ajaa A-luokassa sekä veteraanisarjaa. Salolaisseurasta on mukana kolmaskin kuski.

Seuran endurojaoston puheenjohtaja Jesse Sandén ehtikin jo heittää WhatsApp-ryhmässä, että kolme kuljettajaa näissä ympyröissä on ”aika harvinaista herkkua”. Seurasta tuli saman tien onnitteluja, että ”Hieno homma!”.

– Hyvinkään seudulla kovia kuskeja on paljon, mutta niin on myös Vantaalla, Turussa ja Jämsässä, Niko Puotsaari arvioi.

Tällä kaudella kisoja oli koronan takia vähemmän. Nousu varmistui viime viikonloppuna Hyvinkäällä. Kaikkiaan kisoja oli viisi.

– Se oli tasainen sarja. Ei yhtäkään voittoa, mutta kakkossijoja oli paljon. Niiden kautta sain kerättyä nousupisteet A-luokkaan, Puotsaari hymähtää.

Puotsaarella on tällä kaudella jäljellä vielä parikin endurokisaa. Motivaatio riittää sarjanoususta huolimatta.

– Saa ajaa loppukauden ja ”harjoitella” jo läpäisseenä B-luokassa. Näkee sijoituksia suhteessa muihinkin, kun saa myös yleiskilpailun tulokset ja ajaa samaa vauhtia kuin niin sanotut vanhat A-luokan kuskit.

Nousu oli tavoitteiden mukainen. Tärkeimmiksi tekijöiksi Puotsaari luonnehtii tasaisuuden ja sen, ettei tullut loukkaantumisia.

– Jokaiseen kisaan pystyin osallistumaan ja ajamaan tasaisen kovaa. Iskä (Juha) on pitänyt eniten huolta kalustosta, ja tarvittaessa minäkin olen siinä mukana. Ajan kanssa pääsee siihenkin enemmän sisälle.

Kausi oli sekä kuivaa että märkää. Vaihtelua oli paljon.

– Karkkilan motocross-kisassa kura lensi eniten. Sekä kuskissa että pyörässä oli varmaan 50 kiloa ylimääräistä painoa maalissa, Puotsaari naureskelee.

Motocrossia Puotsaari lupailee jatkaa edelleen, vaikka kisaaminen muutoin onkin enduropainotteista. Parin viikon päästä on joukkue-motocrossin SM-kisat. Viime vuonna SaMK jäi siinä finaaleista. Tänä vuonna tavoite on päästä ajamaan myös sunnuntaina.

Endurosta löytyy motocrossiin verrattuna paljon hyviä puolia.

– Pääsee ajamaan suhtkoht itsekseen, ei kaikkien kanssa yhtä aikaa. Pääsee metsiin ja vaihteleville reiteille. On erikoiskokeita ja pääsee ajamaan enemmän. Motocrossissa on yksi lähtö ja sen jälkeen pari tuntia odottelua, kun enduro on ajamisen suhteen enemmän pitkäjänteisyyttä vaativaa, Niko Puotsaari vertaa.

Esimerkiksi Hyvinkään endurokisassa ensimmäinen pätkä oli 9 kilometriä.

– Se oli tosi pitkä ja kesti noin 16 minuuttia. Siinä fysiikka saa jo hiukan siipeensä.

– Sitten oli puolen tunnin siirtymä, jonka jälkeen toinen maastokoe oli lyhyempi ja kesti 3,5 minuuttia. Toinen siirtymän jälkeen kolmas maastokoe oli 8 minuutin pintaan. Yleensä kisassa ajetaan 3–4 maastokoetta.

– Pitkällä maasto-osuudella ei voi lähteä runttaamaan miljoonaa alussa, vaan pitää säästää loppuunkin!

Cross country on myös Puotsaaren harrastama moottoripyöräenduron laji. Hän ajaa U20-sarjaa, jota hän yhden kisan jälkeen johtaa. Kisoja on neljä, joista siis kolme on jäljellä.

– Sarjan voitto on tavoitteena. Ikäluokka on U20:ssä 15–20 vuotta.

Lukion toista käyvä Puotsaari harjoittelee ajamista pari kertaa viikossa. Lisäksi pelaa jääkiekkoa noin kolmesti viikossa. Kuntosalia on kerta per viikko. Lisäksi ovat kisat, eli aikaa ei juuri jää muille harrastuksille.

– Olen hyökkääjänä SoPan 01–04:ssa. Sarjapelit alkavat ensi viikonloppuna ja pari harkkapeliä on alla.

Ensi vuoden tavoite endurossa on ajaa A-luokassa hyviä sijoituksia ja haastaa muita.

– Lisäksi tavoite on olla mitaleilla enduron U20-sarjassa. Tällä hetkellä olen siinä viidentenä.