Vuonna 2010: SE ON SIINÄ!

0
Palkintojenjaossa shampanja suihkusi.

Somero-lehti 7.9.2010

Jokamiesluokan SM-liiga kilpailtiin viikonloppuna Vetelissä Kemoran moottoriradalla. Tänä vuonna somerolaisia oli mukana kahden joukkueen verran. Team Someron matka katkesi lauantain karsintaan. Arska-team sen sijaan kiipesi palkintojenjaossa korkeimmalle pallille.
Finaalista karsiutuminen ei Team Someroa masentanut.
– Ei tätä voi missään nimessä pettymykseksi sanoa. Alkulohkomme oli liigan kovin ja siihen nähden suoritus oli hyvä. Perjantai ei lähtenyt hyvin käyntiin, lauantaina sujui paremmin. Jatkoon pääsy olisi vaatinut kakkossijan ajoa koko ajan. Toisenlaisessa lohkossa tilanne olisi ollut toinen, analysoi joukkueenjohtaja Markku Kankare.
Team Somero suhtautuu tulevaisuuteen odottavasti. Porukka kokoontuu lähiaikoina pohtimaan jatkoa.
– Liigaviikonloppujen anti on ollut loistavaa. Täällä ollaan tiiviisti yhdessä ja meininki on tolkuttoman hauskaa. Todennäköisesti ajo jatkuu ensi vuonna, Kankare lupailee.

Nelossija kirkastui

Kaksi vuotta sitten Arska-team saavutti kultaa Kauhavalla. Väliin mahtuu katkera nelossija Vääksyssä. Tänä vuonna suurin pokaali matkaa jälleen Somerolle.
– Pohjanmaa on meille suotuista, totesi Arska-teamin joukkueenjohtaja Jari Käkönen finaalin jälkeen leveä hymy kasvoillaan.
Yhdeksän lähtöä finaalissa urakoinut Arska-teamin kuljettaja Timo Pellinen pyyhki hikeä otsaltaan.
– Kyllä on kypärä märkänä! Oma ajo sujui tänään vaihtelevasti, joukkoon mahtui hyviä ja huonoja lähtöjä. Voitto tuntuu mahtavalta.

Voiton salaisuutena tasaisuus

Jännitys säilyi vihoviimeiseen lähtöön asti. Ero toiseksi tulleeseen Lempäälän joukkueeseen oli ennen viimeistä lähtöä kuusi pistettä. Eräiden mielestä jännitystä oli ilmeisesti tarpeellista lisätä.
– Viimeisessä lähdössä sanoin kuskille, että viimeinen sija riittää. Kun auto oli lähtöviivalla huomasimme, ettei riitäkään, nauraa Arska-teamin toinen joukkueenjohtaja Pekka Kujala nyt helpottuneena.
Perjantain ja lauantain karsinnat, semifinaali ja finaalin 36 lähtöä koettelivat autoja rankalla kädellä. Lähdöt loppuivat Arska-teamin kannalta viime tipassa.
– Tasaisuus ratkaisi voiton tänään meille. Joukkueessa oli huippukuljettajia ja huippuautoja. Kalusto tosin meinasi loppua kesken autojen hajotessa, mutta loppuun asti päästiin, Jari käkönen kertoo.

Arska-teamin viimeinen jokkisvuosi

Arska-teamin oli tarkoitus laittaa pillit pussiin jo viime vuonna. Ylpeys ei kuitenkaan antanut lopettaa neljänteen sijaan. Tänä vuonna päätös pitää.
– Nyt on kiva lopettaa. On kova, mutta hieno päätös lopettaa huipulta. Laji on mahtava ja olen saanut paljon ystäviä vuosien varrella, sanoo Jari Käkönen.
Ihan kokonaan Arska-team ei moottoriurheilumaailmasta poistu. Kahden viikon kuluttua Joensuussa ajetaan etuveto-kardaani -liiga ja osallistujalistassa komeilee tuttu nimi.
– Arska-teamissa aiemmin ajanut Jukka Turpeinen kasasi porukan ja pyysi meitä mukaan. Evk ei juuri eroa jokkiksesta, siellä vain ajetaan isommilla autoilla. Arska-teamin jokkiskuskeista evk:ssa mukana on Jussi Halttunen, Käkönen kertoo.
Evk:ssa Arska-teamin joukkueenjohtajina jatkavat Jari Käkönen ja Pekka Kujala. Team Someron jokkiskuljettajista joukkueessa ajavat Henri Kuisma ja Miikka Tamminen.

Kolme päivää asfaltilla

Jokamiesluokan SM-liiga ajettiin ensimmäistä kertaa kolmipäiväisenä. Kilpailun pidentäminen päivällä johtui siitä, että kaikki lähdöt ajettiin poikkeuksellisesti yhdellä paikkakunnalla. Aikaisempina vuosina lauantain karsinta on ajettu kahdella radalla.
Liigan kolmipäiväisyys sai varikolla laajaa kritiikkiä. Myös somerolaisjoukkueet toivovat paluuta vanhaan.
– Toivottavasti koskaan enää ei ajeta kolmipäiväistä liigaa. Karsinta katkesi ja yön aikana saattoi tapahtua vaikka mitä. Perjantaina ajetun kahdeksan lähdön jälkeen ei vielä nähnyt, kenen auto kulki, Markku Kankare harmitteli.
– Ja perjantai on työpäivä. Se lisäsi käytännön järjestelyjen määrää todella paljon, lisäsi Team Someron toinen joukkueenjohtaja Tarja Sulkava.
Myös kokonaan asfaltilla päällystetty rata oli kuljettajien alla liigassa ensimmäistä kertaa. Jokamiesluokkaa ajetaan perinteisesti radalla, jossa on sekä asfalttia että soraa. Näin soisi olevan myös jatkossa.
– Mielestäni jokamiesluokkaa ei pitäisi tällä tasolla ajaa pelkästään asfaltilla. Asfaltilla kokemus ratkaisee enemmän. Meidän joukkueessamme osa kuskeista ei ollut koskaan ajanut asfalttiradalla. Kuuluu lajin luonteeseen, että radalla on santaakin seassa, Markku Kankare linjasi.