Vuonna 2010: Somero käy liikenteen vaarapaikkojen kimppuun

0

Somero-lehti 28.9.2010

Teksti ja kuvat Merja Ryhtä

Moni vaaranpaikoista saadaan turvallisemmaksi pienin järjestelyin eli kaupungin omin järjestelyin. Esimerkiksi kun valaistusta lisätään ja pusikkoja tienhaaroista ja liittymistä raivataan, näkyvyys paranee.

Koulukyydityksien pudotuspaikkoja aiotaan järkeistää. Joensuun koululla näin on jo tehty. Takseilla on oma paikkansa hammashoitolan vieressä, johon ne jättävät kyyditettävät ja vanhemmilla on oma paikkansa. Näin vähältäpiti -tilanteet koulujen pihamailla vähenevät.

Sivistysjohtaja Laila Mäkelä muistuttaa vanhempia jättämään lapsensa turvallisimpaan paikkaan, ei helpoimpaan.

Häntälän koulun liittymä notkoista tultaessa on näkyvyydeltään huono ja yllättävä sekä koululaisille että tietä käyttäville. Liittymä olisi syytä siirtää nykyiseltä paikaltaan turvallisempaan kohtaan.

Lahden koulun kohdalla Turuntiellä on nopeusrajoitus ja suojatie, mutta ne eivät ole autoilijoiden menoa hidastaneet. Oman ongelmansa tekee vanha kaupparakennus, joka estää tien ylittäjien näkyvyyttä.

– Aina järjestelyt eivät ole niin yksinkertaisia, että kaupunki vain korjaa vaaranpaikan. Esimerkiksi maanomistajien kanssa on selviteltäviä asioita, toteaa tekninen johtaja Marko Mäkinen.

Kevyen liikenteen väylien rakentamista kiirehdittävä

Sen selvitystyö on jo osoittanut, että Somerolle kaivataan kipeästi kevyen liikenteen väyliä. Ne lisäävät turvallisuutta, mutta myös kansalaisten mahdollisuutta liikkua.

Kevyen liikenteen väyliä on suunnitteilla Härkälään ja Kultelaan, mutta niiden toteutuminen ovat hidas prosessi.

Kevyen liikenteen väylää tulisi pidentää Turuntiellä nykyisestä Rankkulasta eteenpäin jatkuvaksi sekä tehdä uutta Lahden ja Pitkäjärven koulun välille. Oinasjärvellä väylää kaivataan koululta lähteväksi ja jatkuen esimerkiksi pankille saakka. ABC:ltä Forssaan päinkin tarvittaisiin kevyen liikenteen väylä.

Sivistystoimi ehdottaa lisättäväksi liikennemerkkejä, jotta tiellä kulkijat huomaisivat, mitä tiellä saattaa olla odotettavissa.

Lidlin risteykseen Helsingintielle ehdotetaan suojatietä mahdollisin jakokorokkein. Suojatie jatkuisi sitten turvallisesti kevyen liikenteen väylälle.

Joissakin kohdissa tarpeellisia olisivat valonopeustaulut, joissa nopeusrajoitus muuttuisi, esimerkiksi koulujen alkaessa ja päättyessä. Muina aikoina tiellä voisi ajella nopeampaa vauhtia.

Joihinkin paikkoihin ehdotetaan liikennevaloja ja pysäytysnappeja. Tällaista on kaavailtu muun muassa Turuntien varteen Jaatilan alueelle erkanevaan kohtaan ja Someron keskustaan linja-autoaseman ja kaupungintalon kohdalle. Kiiruun koulun oppilaat kansoittavat tämän kohdan Joensuuntietä kahdesti päivässä.

Toinen yleinen ongelma Someron keskustassa on suojateiden päättyminen ojaan tai väärään paikkaan. Suojateille olisi saatava kunnolliset jatkumot. Opastetauluilla tulisi näyttää, missä ovat Someron alikulut, että uudet asukkaat ja muualtakin tulevat pyöräilijät voisivat niitä helposti käyttää.

Aikuinen on mallina lapselle

Sivistysjohtaja Laila Mäkelän mielestä moni asia olisi autettu liikennesääntöjä noudattamalla. Hän muistuttaa, että tärkeintä on miettiä omaa liikennekäyttäytymistään nopeusrajoituksineen kaikkineen. Jokainen aikuinen on mallina lapselle. Jos vanhemmat muistuttavat lastaan pyöräilykypärän ja turvanvyön tarpeellisuudesta, mutta aikuinen ei itse kuitenkaan laita kypärää päähän tai ajaa turvavyöttä, niin valistussanat menevät harakoille. Tai jos paasaa liikunnan merkityksestä ja silti kuljettaa lapsen joka päivä autolla kouluun.

Vaaralliset paikat vanhempien tulee käydä läpi lastensa kanssa ja antaa neuvot, miten toimia.

Perusasia jalankulkijalle on tepastella ajotien vasenta laitaa ja kevyen liikenteen väylällä aina reunassa.

Moni vaaranpaikoista saadaan turvallisemmaksi pienin järjestelyin eli kaupungin omin järjestelyin. Esimerkiksi kun valaistusta lisätään ja pusikkoja tienhaaroista ja liittymistä raivataan, näkyvyys paranee.

Koulukyydityksien pudotuspaikkoja aiotaan järkeistää. Joensuun koululla näin on jo tehty. Takseilla on oma paikkansa hammashoitolan vieressä, johon ne jättävät kyyditettävät ja vanhemmilla on oma paikkansa. Näin vähältäpiti -tilanteet koulujen pihamailla vähenevät.

Sivistysjohtaja Laila Mäkelä muistuttaa vanhempia jättämään lapsensa turvallisimpaan paikkaan, ei helpoimpaan.

Häntälän koulun liittymä notkoista tultaessa on näkyvyydeltään huono ja yllättävä sekä koululaisille että tietä käyttäville. Liittymä olisi syytä siirtää nykyiseltä paikaltaan turvallisempaan kohtaan.

Lahden koulun kohdalla Turuntiellä on nopeusrajoitus ja suojatie, mutta ne eivät ole autoilijoiden menoa hidastaneet. Oman ongelmansa tekee vanha kaupparakennus, joka estää tien ylittäjien näkyvyyttä.

– Aina järjestelyt eivät ole niin yksinkertaisia, että kaupunki vain korjaa vaaranpaikan. Esimerkiksi maanomistajien kanssa on selviteltäviä asioita, toteaa tekninen johtaja Marko Mäkinen.

Kevyen liikenteen väylien rakentamista kiirehdittävä

Sen selvitystyö on jo osoittanut, että Somerolle kaivataan kipeästi kevyen liikenteen väyliä. Ne lisäävät turvallisuutta, mutta myös kansalaisten mahdollisuutta liikkua.

Kevyen liikenteen väyliä on suunnitteilla Härkälään ja Kultelaan, mutta niiden toteutuminen ovat hidas prosessi.

Kevyen liikenteen väylää tulisi pidentää Turuntiellä nykyisestä Rankkulasta eteenpäin jatkuvaksi sekä tehdä uutta Lahden ja Pitkäjärven koulun välille. Oinasjärvellä väylää kaivataan koululta lähteväksi ja jatkuen esimerkiksi pankille saakka. ABC:ltä Forssaan päinkin tarvittaisiin kevyen liikenteen väylä.

Sivistystoimi ehdottaa lisättäväksi liikennemerkkejä, jotta tiellä kulkijat huomaisivat, mitä tiellä saattaa olla odotettavissa.

Lidlin risteykseen Helsingintielle ehdotetaan suojatietä mahdollisin jakokorokkein. Suojatie jatkuisi sitten turvallisesti kevyen liikenteen väylälle.

Joissakin kohdissa tarpeellisia olisivat valonopeustaulut, joissa nopeusrajoitus muuttuisi, esimerkiksi koulujen alkaessa ja päättyessä. Muina aikoina tiellä voisi ajella nopeampaa vauhtia.

Joihinkin paikkoihin ehdotetaan liikennevaloja ja pysäytysnappeja. Tällaista on kaavailtu muun muassa Turuntien varteen Jaatilan alueelle erkanevaan kohtaan ja Someron keskustaan linja-autoaseman ja kaupungintalon kohdalle. Kiiruun koulun oppilaat kansoittavat tämän kohdan Joensuuntietä kahdesti päivässä.

Toinen yleinen ongelma Someron keskustassa on suojateiden päättyminen ojaan tai väärään paikkaan. Suojateille olisi saatava kunnolliset jatkumot. Opastetauluilla tulisi näyttää, missä ovat Someron alikulut, että uudet asukkaat ja muualtakin tulevat pyöräilijät voisivat niitä helposti käyttää.

Aikuinen on mallina lapselle

Sivistysjohtaja Laila Mäkelän mielestä moni asia olisi autettu liikennesääntöjä noudattamalla. Hän muistuttaa, että tärkeintä on miettiä omaa liikennekäyttäytymistään nopeusrajoituksineen kaikkineen. Jokainen aikuinen on mallina lapselle. Jos vanhemmat muistuttavat lastaan pyöräilykypärän ja turvanvyön tarpeellisuudesta, mutta aikuinen ei itse kuitenkaan laita kypärää päähän tai ajaa turvavyöttä, niin valistussanat menevät harakoille. Tai jos paasaa liikunnan merkityksestä ja silti kuljettaa lapsen joka päivä autolla kouluun.

Vaaralliset paikat vanhempien tulee käydä läpi lastensa kanssa ja antaa neuvot, miten toimia.

Perusasia jalankulkijalle on tepastella ajotien vasenta laitaa ja kevyen liikenteen väylällä aina reunassa.Somero käy liikenteen vaarapaikkojen kimppuun