Yrittäjä hyppää joskus tuntemattomaan maalivainulla

0
Teemu Heinosen yrityksen Vilartin tulot tulevat konteista, erilaisista lämpöpumpuista ja aurinkopaneeleista; konteista puolet.

– Teemu on niin yrittäjä. Hänellä rohkeutta pelosta huolimatta hypätä uuteen. Hänellä on pitkä kokemus alalta, kertoo Anu Suontausta miehestään.

Teemu Heinonen myöntää, että kauppaaminen on ollut aina hänen juttunsa, ja erityisesti rautakauppa.

– Lapsena tuli myytyä Aku Ankkoja. Ajokortin saatuani lauantaiaamuisin tein lettutaikinan ja lähdin Somerniemen torille paistamaan ja myymään pannukakkuja. Kesän lopussa ostin niillä rahoilla dvd-soittimen, kertoo Heinonen, joka oli nuorena töissä Jaatimetissä.

Oman yhden miehen yrityksen Heinonen perusti 2007. Hän myi ja asensi ilmalämpöpumppuja. Tällä hetkellä ilma- ja ilma-vesilämpöpumput sekä aurinkopaneelit tuovat puolet yrityksen tuloista. Rinnalle on kasvanut toinen yhtä vankka kivijalka: kontit.

– Rakennamme itse kontit, kuljetamme ja asennamme ne. Asiakkaita olemme saaneet myös isoista ruokaketjuista.

Heinosen päässä raksuttaa ideoita.

– Yritykselle haetaan kasvua järkevissä mittasuhteissa, toppuuttelee Teemu Heinonen, jonka yrityksessä työskentelee hänen lisäkseen kuusi työntekijää.

Anu Suontausta kehuu miestään rohkeaksi.

– Minä stressaan paljon enemmän. Teemu sanoo, että kyllä tästä selvitään, toteaa Suontausta, joka näki lapsuudessaan yrittäjyyden arjen vanhempien työskennellessä omassa verstaassa laukkuja tehden sekä myyden niitä toreilla ja kauppoihin.

– Kyllä minä joskus hyppään tuntemattomaan, menen riskillä, ja ajattelen vasta sitten. Mutta mulle on kehittynyt maalivainu. Osaan lukea peliä etukäteen, miettii Heinonen, jäähalliyhtiön toiminnanjohtaja, jolla on rakkaus lajiin, jääkiekkoon.

Hän sanoo, että ostot ovat ne, mistä katetta saa. Tärkeää on, mistä ostaa ja mihin aikaan.

– Korona ei tällä alalla vielä ole kovin paljon vaikuttanut. Taantuma voi tulla jälkijunassa, jos ostovoima heikkenee, ennakoi Heinonen.

Pariskunnalle tulee sananvaihtoa markkinoinnin ja yrityksen esilläolon merkityksestä.

Teemu Heinonen esimerkiksi ihmettelee, minkä takia hankitaan kyniä, lehtiöitä ja ilmapalloja, joissa lukee Vilartin nimi. Tai miksi myyntitilaisuuksissa pitää kestittää kävijöitä pikku suupaloilla.

– Kyllähän sinäkin mielellään napsit hyvää syötävää muiden tilaisuuksissa, heittää vaimo miehelleen.

– Niin, mutta muiden, vastaa aviomies, ja laskee päässä, miten paljon pitää myydä lisää, jotta voi maksaa mainoslahjat.

Anu Suontausta on sitkeä. Esimerkiksi asiakkaiden nähtäväksi on aseteltu halliin yrityksen myytävät tuotemallit. Nettisivut on rakenneltu, yhtenäisiä työasuja hankittu ja niin edelleen.

– Kyllä me kaikki työntekijät ja antamamme palvelu olemme yrityksen käyntikortti, tähdentää Suontausta.

Yritys tulee olemaan mukana Elämän helmiä -tallenteella, jossa esitellään somerolaista elämänmenoa. Heinonen uskoo, että sitä kautta tieto Somerolla tehdyistä konteista leviää ympäri maan.

Teemu Heinonen opiskelee yrittäjäopistossa rakennuspiirtämistä, jotta pystyy tekemään rakennuslupakuvat.

– Lapsiperheessä työn ja kodin arjen yhteensovittaminen vaatii joustavuutta ja sumplimista. Koen riittämättömyyttä: tarvitsisi tehdä enemmän töissä, saada tulosta aikaiseksi ja kehittyä, pohtii Anu Suontausta.

Hän on päättänyt mennä lapset edellä, ja tekee lyhennettyä työpäivää kello 9–15.

Venni on vielä niin pieni. Kun hän menee kouluun, niin sitten alan viedä ideoita maaliin, kertoo Suontausta nuorimmaisestaan kolmivuotiaasta vilkkaasta pojanvesselistä.

Suontaustan ja Heinosen uusperheessä on kuusi lasta. Elämien kohdatessa heillä oli aiemmista liitoista lapsia. Nyt he ovat teinejä: Justus, 17 vuotta, Viljami, 16, Artturi, 13 ja Julianna, 12. Vanhin katraasta, parikymppinen Jenniina on jo lentänyt pesästä.

Apuna arjen pyörittämisessä on ollut koko perhe ja isovanhemmat.

Suontausta on yrittänyt vältellä sitku-elämää, mutta kaikkeen ei vaan ehdi heti nyt. Hän opiskelee parhaillaan työn ohessa digimarkkinointia ja sisällön tuottamista.

Anu Suontausta työskentelee miehensä yrityksessä, ja vastaa asiakaspalvelusta ja markkinoinnista. Lisäksi hän toimii omalla toiminimellä me&i -myyjänä, eli käy pitämässä vaatekutsuja ja kiertelee eri tapahtumia. Näin korona-aikana vaate-esittelyt ovat tapahtuneet etänä, esimerkiksi Facebookin välityksellä.

Pariskunta toteaa, että jokainen tarvitsee lomaa.

– Paljon saa kuulla burn outeista, kun kaikki on pyörinyt vain yrityksen ympärillä. Pieniä breikkejä tarvitsee jokainen, jotta saa ajatukset pois työstä. Meidän perheessä se on ollut kotona ja mökillä oleilua, pieni reissu tai vastaava irtiotto.

Yrittäjä ei voi olla yhtäjaksoisesti pitkään pois pääkallopaikalta.

– Teemulla on pitkä kokemus yritysalalta, ja työntekijöitä, jotka osaavat hommansa. Jos tulee jokin yllättävä meno, niin yrittäjä voi ottaa hetkeksi omaa aikaa, sanoo Anu Suontausta.

Teemu Heinonen on pyrkinyt rajaamaan työpäivät kello 8–17:ään. Puhelin on auki. Aina löytyy kysyttävää pomolta. Puhelin pärisee, tekstiviestit räpsähtelevät ja sähköposteja tulee.

– Olen yrittänyt tehdä pojille valmiiksi pöydän aamuksi, että he voivat tehdä työt rauhassa. Käyn esimerkiksi maalaamassa tuotteet yleensä viikonloppuisin, kun muita ei ole paikalla. Venni tulee mukaan, kantaa työkalupakkia hallissa ja istuu trukin sisällä.

Heinonen sanoo, että hänelle oma yrityssarka on erittäin rakas, mutta myös lähipiiri.

– Mun on vaikea erotella työaikaa ja kotia. Ne ovat yhtä ja samaa: elämääni.

– Jos nauttii ja pitää tekemästään, niin sille antaa mielellään aikaa ja sitä jaksaakin paremmin, tuumaa vaimo, jonka historiaan kuuluu pitkä periodi perhepäivähoitajana.