Niko Puotsaari ajoi enduron SM-pronssia

0
Seinäjoen kisan kuva on hiekkaosuudelta. Muuten ajomaasto oli suurelta osin kivikkoa.

Nuori motoristilupaus Niko Puotsaari , 17, täräytti 125 cm³:n 2-tahtisella Husqvarnallaan itsensä viime viikonloppuna Seinäjoella komeasti SM-pronssille.

Niin ei ennakkosuunnitelmissa pitänyt käydä.

– Se tuli ihan yllätyksenä. Mitaleihin ei odotettu olevan mahdollisuuksia Lahden kisan jälkeen. Siellä olin kuudes, Niko Puotsaari kommentoi.

Selitykset löytyvät muiden epäonnesta, joka koitui somerolaisen onneksi. Urheilu sisältää aina riskejä.

– Sarjajohtaja joutui keskeyttämään teknisen vian takia. Toisena ollut ei osallistunyt kesällä tulleen vamman takia ja kolmantena olleenkin ajo tyssäsi vammaan. Eli pakka meni sekaisin ihan kunnolla, Puotsaari hymähtää.

Mestariksi leipoutui keravalainen Tiitus Enjala (Lahdessa 8.). Hopeaa ajoi Mäntsälän Kristian Aatsinki (Lahdessa 5.).

– Tiituksen kanssa mietittiin kisan jälkeen, että nyt onkin tilanne tällainen.

Niko Puotsaari hävisi vaivaiset 3 sekuntia Kristian Aatsingille.

– Sen kun olisi saanut puristettua, olisi ollut hopealla. Viimeisellä maastokokeella otin häntä 20 sekuntia kiinni, mutta ne muutamat sekunnit jäivät vajaaksi.

Kisan kokonaisajoaika oli tunti 28 minuuttia. Siihen nähden 3 sekuntia on tosi pieni ero.

Pronssi tuli enduron U20-luokasta. Sitä ajavien kuskien ikä on 16–20 vuotta, sillä kevarikortti on tarpeen enduron siirtymillä. Seinäjoella U20-sarjassa ajoi 13 kuskia. Yhteensä heitä on Suomessa noin 20.

Enduron E1-luokassa eli SM-endurossa Niko Puotsaari oli sijalla 16. Siinä ovat aikuisetkin mukana. Seinäjoki oli sarjan viimeinen SM.

E1, E2 ja E3-luokissa ajaa Suomessa noin 60 kuskia. E1-luokassa ajokkina on 125 cm³:n 2-tahti tai 250 cm³:n 4-tahtipyörä.

E2-luokan ajokki on 250 cm³:n 2-tahti tai 450 cm³:n 4-tahti. Isojen moottorien E3-luokassa ajetaan 300 cm³:n 2-tahti tai yli 500 cm³:n 4-tahtikoneilla.

Tehoa löytyy pienistäkin. Esimerkiksi Niko Puotsaaren 125 cm³:n Husqvarnassa on 40 hevosvoimaa. Lisäksi tarvitaan vääntöä.

Motocrossin joukkue-SM-kisat ajettiin kaksi viikkoa sitten Heinolassa. Siellä Salon Moottorikerho pääsi ajamaan myös sunnuntaina eli finaaleihin asti.

– Kaikilla kuskeilla onnistui suht hyvin ja oltiin sijalla 14, Puotsaari kuittaa.

Cross countryssa on jäljellä vielä Orimattila ja Säkylä, jossa Puotsaari ajaa Suomen Cupia. Jäljellä olevat kisat on tarkoitus katsoa, mihin vauhti riittää.

Tuleva kisakalenteri on julkaistu. Kauden ensimmäinen SM-kisa enduron A-luokassa starttaa Puotsaaren osalta jo helmikuun alussa. Jo syksyn osalta menevät lätkäkausi ja moottoriurheilu päällekkäin.

– Kalustoa on tarkoitus jossain vaiheessa vaihtaa uudempaan, mutta ei ole kiire. Hussessa pysytään.

Veteraanien 40-vuotiaiden Suomen Cupin voitti tältä kaudella Nikon isä Juha Puotsaari . Kulta tuli hieman pidemmän tauon jälkeen, sillä edellinen on vuodelta 2012. ”Välivuodet” menivät EM-sarjaa kolutessa.

– Päätin, että ennen kuin täytän 50, pitää vielä päästä ajamaan yhdessä nuorempien kanssa, Juha Puotsaari kommentoi.

Ensi vuonna alkava kausi voi mennä toisinkin, kuin ”ikämittari” määrää.

– Olen kysellyt lajiliitolta, että jos saisin jatkaa ensi kaudessa nelikymppisten sarjassa. Muuten kilpailuja tulee vähemmän ja taso on heikompi. Mielenkiintoa olisi sarjan säilyttämiseen, kun tässäkin pärjää, Puotsaari pohtii.

Yleisessä sarjassa Juha Puotsaaren sijoitus oli 9. Hän ajaa luokkaa E2, jossa kalustona on 350 cm³:n 2-tahtipyörä.

Isä ja poika ovat ajaneet samoja lähtöjä jo edelliskaudesta lähtien. Kisaamiseen kuuluva kuittailu on aina mukana.

– Iskänkin kanssa pystyy kilpailemaan, jos vain pysyy perässä. Endurossa eron näkee myös yhteistuloksissa, Niko Puotsaari toteaa.

Kärkikuskeilla erot ovat sekunneissa. Alemmissa luokissa 1. ja 10. tuloksissa olleen välillä saattaa olla 10 minuutin ero. Aina mukana on myös itseään vastaan kilpailu.