Suomalaiset haluavat suomalaista

0

Teemana tässä numerossa on Omasta maasta.
Aiheen tiimoilta tehtiin suomalaisten tilattavien paikallislehtien yhteinen kysely, joka aukaisi vastaajien sanaiset arkut: avoimiin vastauksiin tuli pohdintaa ostokäyttäytymisestä ja kotimaisten tuotteiden ominaisuuksista ja markkinoinnista peräti yli sadan A4-sivun verran (pienellä präntillä painettuna).
Niiden perusteella voi sanoa, että kotimainen työ ja hyvinvointi on suomalaisille tärkeää.
Suurin osa (59 prosenttia) kertoi kyselyssä valitsevansa tietyn tuotteen nimenomaan siksi, että ne olivat kotimaisia tai lähellä tuotettuja, ja nimenomaan siksi, että rahat jäävät Suomeen ja tuottavat verotuloja ja työpaikkoja.
Useimmin muun tuotteen valitsemista perusteltiin korkealla hinnalla tai omalla heikolla rahatilanteella.
Pitkäaikaistyöttömän, pienituloisen eläkeläisen tai suurperheen tuloilla pitää ostaa halvinta, vastaajat kertovat.
Somerolaisetkin tuotteet nousivat vastauksissa esiin.