Vuonna 2010: Miltä tuntuu olla 1,7 promillen humalassa?

0
Linda Savikon olotila on kuin 1,7 promillen humalassa. Tarkkuus kärsii. Pallo lipsahtaa kepin nokasta.

Somero-lehti 12.10.2010

Teksti ja kuvat Salli Lehtinen

– En tulisi neidin kyytiin. Pitkin penkkoja ajaisit, lohkaisee Juhani Suomi Lindalle, joka ei saa palloja osumaan ämpäriin. Suomi kiertää Autoliiton Salon osaston ryhmän kanssa valistamassa liikenneasioista yläkoululaisille, lukiolaisille ja ammattikoululaisille.l
Toiset kännilasit ovat vielä vaativammat. Edessä oleva viiva ja ämpäri näkyvät kahtena.
Mitä nuorille halutaan nyt korostaa?
Liikenneympäristö on muuttunut suuresti 1950–60 -lukujen taitteesta. Autoja oli silloin alle 100 000 Suomen teillä. Nyt ajoneuvojen määrä on yli kolme miljoonaa.
– Opetelkaa liikennesäännöt, älkää ajako humalassa, olkaa kohteliaita ja ottakaa muut huomioon, Juhani Suomi latelee nuorille kuulijolleen.
Liikenteessä on paljon asennevammoja. Heti ollaan keskisormi pystyssä, jos joku mokaa. Kuitenkin kaikki tekevät virheitä. Pieni joustavuus olisi paikallaan. Mallia kannattaa ottaa Etelä-Euroopasta, jossa ihmiset ovat meitä hätäisempiä mutta myös kohteliaampia.
Autoliiton Salon osastolaiset tavoittavat valituskierroksellaan yli 5 000 seudun koululaista ja opiskelijaa. Kännilasit ovat olleet suosituimmat opetusvälineet, mutta opiksi otettavaa on myös lentopainosta.
Kun auto ajaa 50 kilometrin nopeutta kaupungissa ja pysähtyy äkkiä, takapenkillä ilman turvavöitä oleva noin 70 kiloinen ihminen tulee 3 000 kilon voimalla. Hirvikolari satasen vauhdilla nelinkertaistaa hattuhyllyltä lentävän tavaran tai takapenkiltä tulevan ihmisen painon.