
Somero-lehti 30.11.2010
Teksti ja kuvat Merja Ryhtä
Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä pitää Kelan Someron paikallistoimistoa tuiki tarpeellisena. Toimistoa ei voi sulkea, sillä kaikilla pitää olla yhdenvertainen mahdollisuus saada palveluja asui missä kolkassa tahansa.
– Asiakaskunnassa on sellaista väkeä, joka ei siirry helposti verkkoasiakkaiksi eivätkä he voi lähteä toisille paikkakunnille hakemaan Kelan palveluja. He tarvitsevat ne omalla paikkakunnallaan. Kelan tärkein tehtävä on kuitenkin palvella ihmistä, muistutti pääjohtaja Liisa Hyssälä vieraillessaan Somerolla Kelan paikallistoimistossa sekä Lamminniemen Hyvinvointikeskuksessa.
Hyvinvointikeskukselle pääjohtaja lupasi, että Kelan kuntoutusjohtaja Tiina Huusko saapuu Somerolle kartoittamaan hyvinvointikeskuksen palvelut ja yhteistoiminnan mahdollisuudet.
Kela siirtää töitä, ei palveltavia asiakkaita
Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä pitää pienten toimistojen tilannetta ja jatkuvuutta haasteellisena. Hyssälän mielestä Someron paikallistoimiston jatkuvuuden puolesta puhuu asiakaskunta. Nuoret ovat tottuneet internetin käyttöön, ikäihmiset eivät niinkään.
– Asiakkaissa on paljon sellaisia, jotka eivät siirry helposti verkkoasiakkaiksi. He eivät lähde myöskään hakemaan tätä ainutlaatuista palvelua kauempaa muilta paikkakunnilta. Someron toimistoa ei voi sulkea, koska palvelut pitää olla tarjolla. Ykköstehtävä on palvella asiakasta hyvin, jotta hän saa lain takaamat etuudet nopeasti ja sujuvasti, muistuttaa Liisa Hyssälä.
Uuden Varsinais-Suomen vakuutuspiirin johtaja Seija Tamminen korostaa, että Kelan periaatteena on, että töitä siirretään, ei palveltavia asiakkaita. Asiakkaiden asioita voi käsitellä ja ratkaista missä Suomen toimistossa tahansa. Näin töitä voidaan tasata toimistolta toiselle ja asiakas saa palvelun ja ratkaisun entistä nopeammin.
Hyssälä muistuttaa myös, että joillain paikkakunnilla joudutaan yhteispalvelupisteisiin. Kela selvittää parhaillaan kumppaneita, joiden kanssa tehdä yhteistyötä. Kelan toimistossa Somerolla olisi tarjolla vuokrattavaksi kolme huonetta, joihin voisi majoittua vaikkapa poliisi, verotoimisto tai työvoimatoimisto.
– Toiveissa on yhden luukun periaate. On asiakkaitakin kohtaan reilua, että hän saa palvelun yhdestä paikasta, perustelee pääjohtaja Hyssälä myös omaishoidontuen ja toimeentulotuen maksatuksen mahdollista siirtämistä kunnalta Kelalle. Sitä puolustaa myös Kelan kattava tietokonejärjestelmä.
Kelan Someron paikallistoimisto on auki kahtena päivänä viikossa. Se vastaanottaa asiakkaita maanantaina ja tiistaina, joiksi päiviksi asiakkaita on riittänyt. Muina arkipäivinä työntekijät käsittelevät ja hoitavat asiakkaiden asioita suljetuin ovin. Ajanvaraukset eivät ole ottaneet tulta Someron toimistossa. Työntekijävahvuus on viisi. Osa-aikaisia työntekijöitä on Somerolla kolme, yksi asiakasneuvoja sekä palvelupäällikkö työskentelee Somerolla kahtena päivänä viikossa.
Kelassa on meneillään useita uudistuksia. Suuri ponnistus on ensi vuonna voimaantuleva takuueläke, joka tuo uusia etuuksia kosolti. Tuolloin toimistoja pidetään auki normaalia enemmän. Esimerkiksi Someron toimistoa on kaavailtu pidettäväksi auki kiivaimpaan aikaan helmi-maaliskuulla myös perjantaisin.
Tietotekniikkamuutokset, prosessijohtamiseen siirtyminen, arkkihanke ja Salon ja Raision vakuutuspiirin yhdistyminen yhdeksi suureksi Varsinais-Suomen vakuutuspiiriksi tuottavat tulevaisuudessa työtä Kelalle.