Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2020) mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 92–97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 92–98 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 93–98 prosenttia.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 56 prosenttia. Yli 65-vuotiaista painettua sanomalehteä lukee neljä viidestä (78 %) ja15–34-vuotiaista joka kolmas (32 %).
Jokaisella Somero-lehden paperisella numerolla on uusimpien tutkimusten mukaan noin 12 000 lukijaa (lähde KMT 10/2020). Eli Somero-lehti tavoittaa 93 prosenttia alueensa väestöstä.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista, 25–44-vuotiaista 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin jo kolme neljästä (74 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.
Digitaalisuus valtaa alaa myös Somero-lehdessä. Somerolehti.fi-uutispalvelun sivujen katselumäärä on keskimäärin 32 200 kappaletta kuukaudessa.
Sanomalehtien erilaiset lukemisen keinot on otettu laajasti käyttöön. Onkin tärkeää, että jokaisella on mahdollisuus valita juuri itselleen parhaiten sopivat tavat seurata faktoihin perustuvaa uutissisältöä. Perinteinen ilmaisu suomalaisista sanomalehtikansana pitää edelleen täysin kutinsa.