Liukkautta ja tasapainoilua

0
Liukuesteet ovat suureksi avuksi liukkailla keleillä.

Talvi on raikkaan ilman ja ihanan ulkoilun, mutta myös luunmurtumien aikaa. Asioihin voi suhtautua monella tavalla.
Voimme pysähtyä ja jäädä sisälle, välttää liikkumista. Mihin se johtaa? Ihmisen elimistö toimii niin, että käyttämättömänä se surkastuu. Lihakset kuihtuvat hiljaa ja luut haurastuvat, hermojärjestelmä hidastuu. Eli liikkumattomuus tekee meistä entistä helpommin kaatuvia sekä helpommin vammautuvia kaatuessamme.
Liikkuminen ulkona ja sisällä pitää elimistöämme kunnossa, lihakset ja luut vahvoina, kaatumista estävinä ja jopa kaatumisen kestävinä.
Mitä tarvitsemme ulkoliikuntaan pysyäksemme pystyssä ja pitääksemme itsemme ehjänä? Nastakengät tai liukuesteet jalkoihin ja kävelysauvat käsiin.
Jos et uskalla lähteä ulos, voimista itseäsi kotona. Kotioloissa voimme tehdä tasapainoharjoituksia ja oman vartalon varassa kuntoa ylläpitäviä ja parantavia liikkeitä.

Tässä alkua:
-seiso yhdellä jalalla, vasen ja oikea vuorotellen, niin pitkään kuin pystyt (voit tehostaa liikettä pitämällä silmät kiinni)
-tee erilaisia liikeratoja käsillä ja vapaalla jalalla samalla kun seisot yhdellä jalalla, rauhallisia, pitkiä liikkeitä
-tee sama päkiällä seisten, kun olet ensin kehittynyt hyväksi ”suomenseisojaksi”
-nouse vuorotellen kantapäillesi ja varpaillesi

Älä anna periksi vaikka tuntuu vaikealta. Vähitellen kehityt. Tilanne paranee jo muutamassa päivässä, viikoissa tulet mestariksi.
Ei et ole liian vanha. Harjoitus auttaa vaikka satavuotiasta.

Vahvista jalkojasi:
-menemällä kyykkyyn ja ylös tai istumalla tuolille ja ylös niin monta kertaa peräkkäin kuin jaksat
-ota jakkara tai joku koroke, nouse sen päälle vuorotellen vasemmalla ja oikealla jalalla ponnistaen

Vahvista vartaloasi:
-tee etunojapunnerruksia, voit keventää liikettä pitämällä polvet maton päällä
-nojaa käsilläsi seinään, jalat riittävän kauas ja tee punnerruksia seinää vasten

Käy kuntosalilla jos suinkin vain voit tai pysyt. Käy uimassa, kävelemässä, hiihtämässä tai sauvakävelemässä. Harrasta mitä tahansa liikuntaa omaksi terveydeksi ja iloksesi.
Ihmisen on hyvä olla, kun vielä pystyy toimimaan.

Tasapainoilija

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here