Todennäköistä on, että AlfaTV:llä pyörivä Somero-sarja kerää paikallisesti kovia katsojalukuja. Me itse olemme eniten kiinnostuneita meistä kertovasta sarjasta.
Kuinka paljon sitten pienestä maalaiskaupungista kertovaa sarjaa seurataan muualla? Voidaan ennakoida, että jonkun verran. Sarjaa esitetään niin sanotussa Prime timessa , joka tarkoittaa tv-katselun parasta katsoja-aikaa, kellonaikoja 17–22.
Mitatuista katsojaluvuista tietää kertoa AlfaTV:n myyntipäällikkö Jerry Leppilampi.
– Ensimmäistä jaksoa katsoi uusinnat mukaan lukien yhteensä 96 330 katsojaa. Se on erittäin kova määrä uudelle sarjalle, jollainen Somerokin nyt on. Ensimmäisen osan kokonaistavoittavuus oli 160 000 katsojaa, joka myös on todella kova saavutus, Leppilampi ylistää.
AlfaTV:n viestintäpäällikkö Elisabet Saranpää pitää Leppilammen tavoin lukuja yllättävän hyvinä.
– Yleensä ihmiset varsin hitaasti löytävät itsensä uuden sarjan pariin. Oma ansionsa on sillä, että TV-lehdet ja iltalehdet ovat tarttuneet tähän sarjaan ja pitäneet siihen mielenkiintoa yllä. Ihmisiltä on tullut meille jopa kyselyjä, että missä päin tällainen Somero oikein on!
Saranpää tuntee Someron, sillä hän on vuokramökkeillyt täällä useita kertoja.
AlfaTV mittauttaa katsojalukunsa Digitan kautta. Käytäntö poikkeaa muista TV-kanavista, joiden katsojaluvut mittaa Finnpanel.
Media-alalla kävi 2019 kuhina AlfaTV:n tiedottamista katsojaluvuista. Se kertoi heinäkuussa 2019 olleensa Suomen viidenneksi katsotuin kanava. Tilasto perustui Digitan Hbb-talouksista kerättyihin tietoihin. Finnpanelin mukaan kanava oli 17. katsotuin.
Finnpanelin mukaan on tärkeää, että otokseen sisältyy oikeassa suhteessa myös maksu-TV-tilaajat, taloudet, joissa on kaapeli-tv ja/tai iptv-vastaanotto sekä älytelevisioiden omistajat.
Digita kerää datansa Hbb-laitteista, joita on vajaassa 10 prosentissa suomalaistalouksia. Näiden antennitalouksien joukossa on keskimääräistä enemmän omakotitaloasujia ja lapsiperheitä.