Niko Puotsaari päristelee tulokaskauttaan SM-enduron yleisen luokan kuumimmassa kärjessä.
Moottoriurheilussa luokkien jaottelu kulkee jännästi. Luokkia ja sarjoja on niin, että maallikon on vaikea pysyä perässä.
Jo viime vuonna Puotsaari osallistui yleisen luokan SM-kisoihin, mutta B-kuskina. Nyt hä on täysiverinen A-kuski. Puotsaari ajaa luokkaa, jonka lyhenne on SME1.
Ikänsä puolesta, 18 vuotta, Niko Puotsaari ajaa myös luokkaa SMU20 (Suomen mestaruus Under 20). Kuskit ovat siis 16–20-vuotiaita. Kyseessä on Puotsaaren pääsarja tällä kaudella. Siihen hän on panostanut tärkeimmät tavoitteensa.
Uutta tälle kaudelle on myös se, että somerolainen ylsi mukaan ajamaan Kytönen Motorsportin ryhmässä. Hän on tallikuski.
– Yhteistyötä on ollut jo parin kauden ajan, mutta nyt olen tiimissä. Se helpottaa kisoissa, huolto toimii ja saa varusteita. Muilta tiimikavereilta saa vinkkejä ja apua. Kytösen Veskulla on myös paljon tietoa. Siitä on todisteena yksi maailmanmestaruus, Niko Puotsaari selvittää.
Kisakausi alkoi edellisviikonloppuna 27.2. Sysmässä. Tuloksena oli 3. sija SMU20:ssä. Ero ykköseen, Tiitus Erjalaan oli vajaa neljä minuuttia. Kisan kokonaisajoaika oli tunti ja kolme varttia.
Isä Juha Puotsaari ajoi muiden apuvoimien kanssa reitin läpi jo perjantaina. Lunta oli tullut niin, että avaajia tarvittiin.
– Olosuhteet olivat hyvät, vaikka oli plussaa ja vesisadettakin. Syvässä lumispoorissa on aika mukava ajaa. Ei ainakaan uskoisi, että siinä sattuu mitään enempää. Vauhdit eivät ole ihan niin suuria kuin kesällä. Ihan sama minne kaatuu, aina on lunta.
Loukkaantumisia on lumiolosuhteissa pienemmät prosentit kuin kesällä.
– Mitään ylimääräistä ei sattunut. Parit, ihan pienet lumienkelit tuli tehtyä.
Ajo tavoitteisiin nähden onnistui.
– Ajatukset ovat, että viimevuotista U20-mitalia lähdetään parantamaan pronssista. Siihen nähden aloitus oli ihan hyvä verrattuna viime vuoteen, jolloin ekoista tuli viides sija. Tästä on hyvä jatkaa. Kaikki on vielä avoinna. SM-sarjaan mahtuu seitsemän kisaa.
Yleisessä sarjassa sijoitus oli 6.s.
– Kyseessä on pikkupyörien eli kaksi ja puolikkaiden nelarien ja piikkien luokka. Se on tänä vuonna ihan kovatasoinen. Pari sijaa tämänkertaisesta sijoituksesta pystyy parantamaankin.
Kangasalalla viime lauantaina ajo ei mennyt ihan niin hyvin kuin avauksessa Sysmässä.
– Ensimmäinen kierros lähti kulkemaan ihan hyvin. Huollon jälkeen alkoi tuntua, että ruuat pyörii pakissa. Vatsa oli sekaisin ja sattui. Sitä jatkui loppukisan. Energiat kului aika lailla siihen. Vaiva oli seuraavana päivänä ohi.
Maaliin Puotsaari sinnitteli. Tuloksena oli alle 20-vuotiaiden sija 5.
– Jäin 9 sekuntia neljännestä, että se vähän harmittaa. SME1:ssä oli 12.s.
– Reitti oli ihan erilainen kuin Sysmässä. Pehmeätä lunta ei ollut ja spoorit oli tosi matalia – kaikki vähän jäässä. Siksi tuloksetkin vaihtelivat tosi paljon, riippuen mikä alusta kellekin sopii. Kangasala oli mulle ehkä kivempi, mutta ajallisesti Sysmä meni paremmin.
Legendaarinen Päijänteen ympäriajo eli Päitsi on kisakalenterissa seuraavana 20–21.3. Siellä Puotsaari ei ole ennen vielä ajanut. Ennakko-odotukset ovat jännittävän puolella
– Onhan se ihan rankka setti. Kankkunen (takamus) tekee spoorissa ajaessa kovaa duunia. Tänä vuonna se ei ehkä ole niin rankkaa. Saa nähdä, kuinka paljon lunta on jäljellä kisapäivinä.
– Ajokilometrejä Päitsissä tulee yhteensä noin 700–800. Maastokokeita on 20–30, joiden niiden mitta on yli 200 kilometriä. Kisan kesto on reilu 6 tuntia, Puotsaari selvittää kisan erityisyyksiä.
Aluehallintoviraston määräysten mukaan kilpailu ajetaan ilman yleisöä. Vuonna 1927 ensimmäistä kertaa ajettu Päitsi ajetaan nyt 85. kerran. Kilpailu on jätetty ajamatta ainoastaan sotavuosina sekä 2020 koronan takia. Energiakriisin vuoksi vuonna 1974 moottoriurheilutapahtumat kiellettiin, mutta tällöin Päitsi sai erityisasemansa vuoksi poikkeusluvan.