Eläkeliiton Varsinais-Suomen piiri kirjoitti Paikallislehti Somerossa (21.4.2021) iäkkäiden asiakkaiden asioimisen haasteista viranomaisten kanssa. Kirjoituksessa tuotiin esille huoli muun muassa palvelujen siirtymisestä digitaalisiksi.
Kela tunnistaa iäkkäiden asiakkaiden haasteet digitaalisten palveluiden käytössä. Kuten kirjoituksessa todetaan, kaikilla asiakkailla ei ole valmiuksia hoitaa Kela-asioitaan verkossa. Jos asiakas tarvitsee apua verkossa asiointiin, hän voi saada Kelasta digitukea. Verkkoasioinnin etu on sen nopeus. Myös moni ikäihminen hoitaa Kela-asioitaan verkossa.
Kelan tavoitteena ei ole siirtää kaikkia palveluitaan verkkoon, vaan asiointiin on tarjolla monia vaihtoehtoisia tapoja. Puhelimessa saa henkilökohtaista neuvontaa ja voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteellä. Jos selvitettävää on paljon, asiakkaalle voidaan varata aika puhelinpalveluun tai palvelupisteeseen. Jokainen asiakas saa Kelalta henkilökohtaista palvelua, jos hän tarvitsee sitä. Kelalla on myös asiakasraateja, joiden näkemyksiä kuunnellaan asiakaspalvelun kehittämisessä.
Kelalla on Varsinais-Suomen alueella kattava palveluverkko. Varsinais-Suomessa on 14 palvelupistettä, joista yhdeksässä toimitaan yhdessä muiden organisaatioiden kanssa. Kun olemme samassa paikassa muiden asiakkaan elämään liittyvien organisaatioiden kanssa, hän voi yhdellä käynnillä saada apua moniin asioihin. Varsinais-Suomessa toimimme yhdessä muiden organisaatioiden kanssa (kuten kunnan sosiaalipalvelut) esimerkiksi Kaarinassa, Mynämäellä, Paraisilla, Turussa, Naantalissa, Laitilassa, Kemiönsaaressa ja Somerolla.
Tina Söderman
Kela, Läntisen asiakaspalvelu-
yksikön
johtaja