
Paljon keskustelua herättäneelle Somero-sarjalle aiotaan tehdä kakkoskausi.
– Ensimmäinen tuotantokausi sai hyvän ja laajan vastaanoton sekä herätti paikallisella taholla erittäin runsaan ja värikkään keskustelun. Televisio-ohjelman tarkoitus onkin herättää keskustelua ja näin sosiaalisen median valtakautena se on myös erittäin hyvä ja nopea markkinointialusta, toteaa ohjaaja Jarmo Korhonen.
Ohjaaja kertoo, että kakkoskautta on kyselty paljon, mutta myös kehittämisideoita on esitetty.
– Ensimmäinen tuotantokausi oli puhtaasti reality ja täysin yrittäjien rahoittama sarja. Toisen tuotantokauden rahoitukseen osallistuu Someron kaupunki, mikä mahdollistaa sarjan sisällön tuottamisen narratiiviseen eli kertovan, juonellisen dokumentin suuntaan.
– Sarjan kuvaustyyli ja kulku muuttuvat olennaisesti. Kuville annetaan aikaa sekä tarinan kerronta hidastuu. Yhteisiä tekijöitä etsitään yrittäjyyden, yhteisöllisyyden sekä ihmisten välillä, Korhonen kuvailee.
Tarinan juoni kutoutuu Somerolle muuttavan tai jo muuttaneen perheen ympärille.
– Miten he kokevat ja näkevät Someron, miten löytävät ja saavat palvelut, harrastukset, työtä ja kaiken muun elämäänsä tarvittavat asiat. Miksi he muuttivat Somerolle? Someron kummit etsivät parhaillaan sopivaa perhettä.
Jos sarja toteutuu, osallistuu Someron kaupunki sen kustannuksiin 15 000 eurolla.
Edelleen on mukana myös yritysten osuudet, jotka he itse rahoittavat.
– Kunkin yrittäjän elämää seurataan monitasorakenteisesti niin yrityksen, vapaa-ajan kuin perheen ympärillä.
Juonellinen dokumentointi hidastaa Korhosen mukaan tekemistä, mutta mahdollistaa myös kuvattavien paremman valmistautumisen kuvauspäivään.
– Koska tuotantokausi kaksi on kerronnallisesti erilainen, toivomme yhteistyökumppanin sitoutuvan vähintään 20 minuuttiseen osioon. Mikäli yritys haluaa pienemmän osuuden, on se mahdollista toteuttaa siten, että jakaa sen kumppaninsa kanssa. Tässä tilanteessa kumppaneille täytyy löytyä yhteinen side, joka kerronnallisesti mahdollistaa yhteneväisen tarinan heidän ympärilleen, Korhonen selittää.
Mukaan pääsee ykköskauden tapaan maksamalla osuuden, jonka alviton hinta on uusilta yrittäjiltä 6 200 euroa ja jo mukana olleilta 5 000.
– Hintaeron syynä on tuotannon esivalmistelun määrän suurempi osuus uusien yrityksien osalta. Koska aiemmin sarjaan osallistuneet ovat jo suurelta osin taustoiltaan tuttuja, on heidän kanssaan esituotannon suunnittelu helpompaa ja nopeampaa. Lisäksi heidän aikaisempi panoksensa mahdollisti koko sarjan ensimmäisen tuotantokauden toteutuksen, Korhonen perustelee.
Ykköskaudella nähdyistä yrityksistä mukaan lähtevät uudelleen Vilart ja Muotiputiikki Helmi. Pari muutakin harkitsee vielä.
Jotta kakkoskausi toteutuu, tarvitaan mukaan kymmenen yrittäjää.
Sarjaa koskeva infotilaisuus järjestetään keskiviikkona 19.5. Muotiputiikki Helmessä.
Sarjan toteutuessa kuvaukset olisi tarkoitus aloittaa jo kesäkuussa ja sarjan valmistua alkuvuodesta 2022. Esitysajankohta olisi AlfaTV:ssä keväällä 2022.
