– Aavikko on jatkuvasti muuttuva maisema ja paljon muutakin kuin hiekkadyynejä. Saharan autiomaan Egyptin puoleisesta osasta vain viidennes on perinteistä hiekka-aavikkoa dyyneineen. Egyptin lounaisosista, asumattomalta Gilf Kebirin tasangolta on löydetty viimeksi 2000-luvun alussa kalliotaidetta, joka kuvaa aikaa, jolloin Sahara oli vehreää savannia. Menneisyydestä aavikolla kertovat kalliomaalausten lisäksi myös harvinaisen, jopa sadan vuoden välein saatavan sateen valumajäljet hiekkaisella vuorenrinteellä, kertoo Arvonen.
Näyttelyn kuvat on kuvattu Egyptin Läntisellä aavikolla ja Siinain niemimaalla. Valtaosa kuvista on kuvattu 2014 kahden viikon ”syvän aavikon” Kamal Expedition -tutkimusmatkalla, jonka sadan hengen osallistujajoukossa Päivi Arvonen oli kutsuvieraana ainoana suomalaisena osallistujana ja ainoana pohjoismaalaisena valokuvaajana.
Kuvia Arvosen aavikkomatkalta on ollut esillä aiemminkin, esimerkiksi Suomen Ammattiluontokuvaajat ry:n yhteisnäyttelyssä Finlandia-talolla sekä Kuusamotalossa, Hangon kaupungintalon galleriassa ja Brondan kellarigalleriassa Helsingissä.
– Pyhtään kokonaisuus esittelee aavikkokuviani laajempana kuin kertaakaan aiemmin niitä on ollut esillä, kertoo Arvonen.