Taidokkaita puheita ja puhujia
Yläkoulun yhdeksänsien luokkien oppilaat ovat harjoitelleet puheen kirjoittamista ja pitämistä.
He ovat saaneet ohjeeksi koostaa puhe aiheesta, joka on itselle tärkeä ja vaikuttaa tunteisiin. Joka herättää itsessä tunteita, ehkä pelottaa tai raivostuttaa; joka saa liikuttumaan.
Opettajat valitsivat joka luokasta kaksi loppukisaan tuomariston eteen auditorioon. Nuoret kuuntelivat ikätoveriensa puheet luokissaan ja saivat äänestää yleisön suosikin.
Kilvassa olivat mukana Vanessa Havulahti, Kaisla Kortelahti, Tuukka Koskinen, Emmi Luoto, Mikko Maijala, Enni Mattila, Meimi Rantala, Alli Ryhtä, Elmeri Siviranta ja Minea Terkola.
Kymmenen oppilaan puhekavalkadi yllätti jälleen viisihenkisen tuomariston.
– Kilvassa oli äärimmäisen hyvä taso. Tietoa sisältäviä, taitavia, hyvin henkilökohtaisiakin ja liikuttavia puheita, tiivisti tuomariston puheenjohtaja ja ilmaisutaidon opettaja Olla-Riitta Mäkelä, jonka lisäksi raadissa paremmuutta ratkoivat lukiolainen Kaapo Nikander, joka on saavuttanut aiemmin puhekisan yleisöäänestyksen voiton, koulukuraattori Sari Ojuva, toimittaja Merja Ryhtä ja puhekilvan vuonna 2019 voittanut Riikka Silander.
Tuomaristo arvioi muun muassa puheen sisällön monipuolisuutta ja vaikuttavuutta sekä puhujan äänenkäyttöä, läsnäoloa ja kontaktia yleisöön.
Nuoret olivat ottaneet aiheiksi ajankohtaisia asioita: roskaaminen, naisiin kohdistuva häirintä, rikokset ja niiden uhrit, miksi väheksytään ammattikoulun valitsevia, sukupuolineutraalisuus, masennus, hyvä itsetunto, tarkkaavaisuushäiriö, idolin voima ja isä on yhtä hyvä huoltaja kuin äiti.
Puhekilvan voittajan, Vanessa Havulahden aihe oli itsensä rakastaminen ja sitä kautta hyvä itsetunto. Hän totesi olevansa oman elämänsä päähenkilö, ohjaaja ja roolittaja. Viisaus ”Minä olen ihana ja rakastan itseäni juuri tällaisena kuin olen” ja puheen päätös: ”Elä, älä ole vain olemassa” ovat hyviä ohjeita kaikille.
Puhe oli vakuuttava kokonaisuus, selkeä, sisälsi lyhyitä lauseita ja asia tuli hyvin selväksi kuulijalle.
Havulahti valitsi itsensä rakastamisen aiheeksi, koska se on hänestä tärkeä asia eikä siitä puhuta tarpeeksi. Hänestä vaikeinta puheen kokoamisessa oli saada kokonaisuus yhtenäiseksi ja asiat oikeaan järjestykseen.
Vanessa Havulahden mielestä hyvässä puheessa on paljon näkökantoja ja se on monipuolinen.
Kakkoseksi tulleen Meimi Rantalan aihe oli masentuneisuus ja kolmanneksi tulleen Tuukka Koskisen tarkkaavaisuushäiriö ADD. Rantalan puhe oli koskettava ja piti otteessaan. Koskinen osasi käyttää myös huumoria tekstissään.
Lisäksi tuomaristo antoi kunniamaininnat Enni Mattilalle ja Minea Terkolalle. Mattila kehotti olemaan ylpeä valinnoistaan ja ihmetteli, miksi amikseen lähtöä pidetään jotenkin alempiarvoisena kuin lukioon. Terkola selvitti, että isä voi olla yhtä hyvä, parempikin huoltaja kuin äiti.
Yleisöäänestyksen voiton vei Mikko Maijalan puhe sukupuolineutraalisuudesta. Kakkonen oli Elmeri Siviranta idolin voima puheellaan ja Meimi Rantala kolmas.
Kiiruun yläkoulussa puhekilpailuilla on pitkä perinne. Koronapandemian vuoksi viime vuonna tuomaristo ei valinnut voittajaa. Edellisvuonna 2019 kisan voitti Riikka Silander, jonka puhe pääsi äidinkielen oppikirjan Särmän harjoituskirjaan.

Puhekilvan voittopuhe 2021:
Itsensä rakastaminen ja hyväksyminen
Harvoin kuulee ihmisten kehuvan itseään ääneen. Minä sen nyt kuitenkin teen: Minä olen tärkein asia elämässäni. Minä olen ihana ja rakastan itseäni juuri tällaisena kuin olen.
Yhteiskunta on saanut meidät uskomaan, että jos rakastat itseäsi, olet itsekeskeinen ja ylimielinen. Mutta tosiasiassa, miten se vaikuttaa sinun elämääsi, jos teen asiat siten kuin uskon olevan itselleni parasta? Miksi minun pitäisi kuluttaa elämäni siihen, että vihaan jokaista asiaa itsessäni? Elämä on siihen liian lyhyt.
Jos minä nautin jostakin asiasta, mitä väliä sillä on, jos se on sinun mielestäsi täysin idioottimaista? Jos et pidä jostakin, älä tee sitä. Ei se sinulta mitään pois vie, jos minä olen iloinen jostakin. Olen oman elämäni päähenkilö, ohjaaja ja roolittaja. Tämän vuoksi minä päätän kaiken omassa elämässäni. Jos minä haluan tehdä jotakin, eikä se riko lakia tai edes loukkaa ketään, minä teen sen, eikä muiden mielipiteillä ole silloin väliä.
Mietin myös, miksi ihmiset uskovat, että jos on yksin, on automaattisesti yksinäinen. Miksi me olemme normalisoineet tämän ajattelutavan? Ei. Minä nautin itseni seurasta, koska vain minä ymmärrän itseäni täysin. Minä olen pysyvin asia elämässäni. Minä olen luonani sekä huonoimpina että parhaimpina hetkinä. Olen tukenani joka päivä ja joka hetki. Silloinkin, kun muut ovat lähteneet.
Minä olen motivoitunein, kun saan olla omissa oloissani ja rauhassa. Silloin saan tehdä asiat omalla tavallani. Motivaatiota ei usein ole, jos joutuu tekemään asioita, joista ei nauti. Tämän vuoksi meidän pitää saada itse valita ammattimme ja opiskelupaikkamme, eikä muiden oletusten pitäisi päätökseen vaikuttaa. Kun ihminen on työssä, josta nauttii, hänen työtuloksensakin on moninkertaisesti parempi. Kun nauttii siitä, mitä tekee, elämä on paljon mukavampaa.
Miksi niin monille sinkkuna oleminen on melkein maailmanloppu? Onko jokaisen elämän tarkoitus löytää joku, mennä naimisiin, hankkia lapsia, tehdä töitä ja lopulta kuolla?
Meille on luotu tarkat rutiinit, joita seurata koko elämä. Emmekö voisi nauttia elämästä yksin tai jonkun oikeasti tärkeän ihmisen kanssa? Miksi meidän pitäisi elää elämämme tavalla, josta emme nauti?
Miksi meidän pitää kuolla miettien: ”Olisinpa tehnyt asiat siten kuin itse haluan.” Kun minä kuolen, haluan miettiä kaikkia niitä asioita, mitä tein ja muistella kaikkia ihania hetkiä elämässäni. Haluan ennemmin elää lyhyen ja hyvän elämän, kuin elää pitkän ja masentavan elämän ilman upeita muistoja.
Miksi oletetaan, että jos sinulla ei ole tyttö- tai poikaystävää tai jos sinusta ei tule korkeasti koulutettua lääkäriä, olet jotenkin epäonnistunut elämässäsi? Oletuksena on, että jos et mene lukioon, olet tyhmä. Entä sitten, vaikka en menisi lukioon? Entä jos haluankin vain ammatin, koska tiedän, mitä elämältäni haluan? Ehkä se ei vaadi lukiota. Ehkä en halua sydänkirurgiksi tai englanninopettajaksi, vaan haluan ammatin, josta nautin. Mielestäni se ei tee minusta tyhmää. Sen sijaan tyhmää on kritisoida ihmisten päätöksiä elämässä. Jos sinä haluat lukioon, mene lukioon. Jos sinä haluat ammattikouluun, mene ammattikouluun. Valitse itse, mitä haluat elämälläsi tehdä ja tee sitä mistä nautit.
Minun mielenterveyteni ja hyvinvointini on tärkeämpää kuin raha, koulu, työ, muiden mielipiteet. Jos se, että minä pidän itsestäni ja terveydestäni huolta, tarkoittaa, että minun pitää tuottaa toisille pettymys, voit olla varma, että tuotan muille pettymyksen. Minä olen itsenäinen ihminen ja minä tiedän parhaiten, mikä on minulle hyväksi.
Nauti elämästä. Naura. Tutustu ihmisiin. Tee muistoja. Mene uusiin paikkoihin. Matkustele. Elä kuin kuolisit huomenna. Elä, älä vain ole olemassa.