
Teksti ja kuvat Armas Töykkälä
Buick on automerkki, johon suomalaisilla teillä harvemmin törmää. Vielä vuonna 1939 Buick oli Suomen neljänneksi yleisin automerkki 4,1 prosentin osuudella, mutta 1950-luvulla autoa tuotiin maahan enää hyvin pieniä määriä, se oli hintava edustusauto.
Buickia tituleerattiin ”dollarihymyksi” sen kromatun etusäleikön mukaan. Toinen tunnusmerkki on lokasuojan päällä olevat kolme tai neljä ilmanpoistoreikää. Ikoninen ulkomuoto on saanut autoharrastajat innostumaan merkistä ja heidän määränsä on kasvussa.
Buick Meet -tapahtumia on järjestetty Suomessa vuodesta 1993 lähtien. Tänä vuonna Buick-intoilijat kokoontuivat Somerolla Hovimäen leirintäalueella. Mustan avomallisen Buickinsa kanssa paikalle oli saapunut Tero Airissalo, joka hankki autonsa pari vuotta sitten Ruotsista.
– Ostin tämän 50-vuotislahjaksi itselleni, se on kuukaudelleen saman ikäinen kuin minä. Buick on kaunis auto minun silmissäni. Tämä on hyvin tehty, työstöjälki on hienoa. Nämä ovat laadukkaita ja hyviä autoja.
Vaikka Airissalon oma auto on hieno ja kiiltävä, hän opastaa kiinnittämään huomion viereiseen autoon, joka on ensivilkaisulla kulahtaneemman oloinen. Se on kuitenkin autopiireissä kuuluisa tarinansa vuoksi.
– Tämä on auto, jonka jokainen jenkkiharrastaja tietää, Airissalo kertoo.
Valkoinen avomallin Buick Eight on säilynyt alkuperäisessä asussaan, koska sitä säilytettiin 40 vuotta koskemattomana autotallissa.
Harvinaisuuden omistaja, loimaalainen Juha Ojala kertoo Buickinsa entisen omistajan olleen liikemies, jonka veli oli ostanut auton sveitsiläiseltä turistilta 50-luvulla. Turisti oli kolhinut autoaan matkalla Suomessa ja myynyt sen sitten täällä pois.
– Auton edellinen omistaja omisti suuren tehtaan, teki kaivosvaunuihin kaukosäätimiä ja kehitti Essolle automaattiaseman. Ei joka jätkällä ollut varaa 50 vuotta sitten ostaa tällaista autoa. Omistaja piti autoa tallissa Lauttasaaressa ja kertoi maksaneensa vuosien varrella 140 000 markkaa pelkkiä tallivuokria.
Autoa voisi sanoa myös eurooppalaiseksi amerikanraudaksi, sillä Sveitsissä sijaitsi aikanaan Buickin kokoonpanolaitos. Viimeisin katsastus autolle ennen unohdusta tallin perukoille oli suoritettu vuonna 1964, kunnes se otettiin jälleen käyttöön 2006.