Teksti Julia Innilä, kuva Merja Ryhtä
Kuka olet ja mitä tahoa edustat?
– Henna-Riikka Hautamäki, Someron kaupunginkirjasto, vt. kirjastonjohtaja.
Minkälaista digitukea tarjoatte?
– Someron kirjastossa tarjotaan tukea kirjaston verkkopalveluihin, esimerkiksi verkkokirjaston ja e-aineistojen käyttöön. Myös kirjaston asiakastietokoneiden sekä lainaus- ja palautusautomaattien käytössä annetaan tarvittaessa apua. Kirjaston asiakkaat voivat kopioida, skannata ja tulostaa kirjaston monitoimilaitteella. Kirjaston henkilökunta auttaa näissä laitteissa myös mielellään.
Yhtenä yleisten kirjastojen tehtävänä on tarjota tietopalvelua sekä antaa tukea tiedon hankinnassa. Kirjaston henkilökunta voi auttaa tiedonhaussa esimerkiksi etsimään viranomaisten sivustoilta tietoa palveluista tai löytämään yhteystiedot, josta voi saada tukea palvelun käyttöön. Tietosuojan vuoksi apua ei voida tarjota esimerkiksi verkkopankissa asioimiseen tai eri viranomaisten lomakkeiden täyttöön. Tarvittaessa ajan voi varata etukäteen kirjaston neuvonnasta, kun tarvitsee tietopalvelua tai ohjausta kirjaston verkkopalveluiden käyttöön tai tiedon hakuun.
– Aiemmin kirjastolla oli kerran viikossa atk-neuvontaa yhteistyössä Somero-opiston kanssa ilman ajanvarausta. Se on ollut nyt tauolla koronapandemian takia. Tällä hetkellä Somero-opiston asiakaspalvelusihteeri Santeri Aarnio tarjoaa tukea ajanvarauksella Kiiruun koulukeskuksessa, kertoo Hautamäki.
Millaisissa digitukeen liittyvissä asioissa autatte päivittäin? Mitkä ovat tavallisimpia pulmia?
– Tavallisimpia pulmia ovat asiakastietokoneella tulostaminen, esimerkiksi väritulostus, ja asiakirjojen skannaus. Lisäksi asiakkailla on esimerkiksi kirjautumisongelmia sähköpostiin tai verkkokirjastoon.
– Kirjastolla osaamme parhaiten kirjaston omat järjestelmät ja niiden käytön opettelussa kannattaa hyödyntää kirjaston työntekijöiden osaamista, Hautamäki lisää.
Kuinka tärkeäksi koet digituen ja minkälaisia ajatuksia se herättää?
– Digituki on tärkeää. Monet palvelut ovat verkossa ja osa asiakkaista tarvitsee tukea esimerkiksi viranomaisasiointiin. Kaikilla ei ole vahvoja digitaitoja, kokemusta laitteiden käytöstä tai rohkeutta digitaaliseen asiointiin. On tärkeää, että on taho, jolta voi kysyä apua, jotta löytää tarvitsemansa tiedon, kertoo Hautamäki.
Minkälaisen vinkin haluaisit antaa digituen tarvitsijalle tai digituen antamiseen?
– Kirjaston väki auttaa pulmissa oman asiantuntemuksensa mukaan ja voi selvittää, mistä saa lisää apua sekä tukea. Asioiden kanssa ei tarvitse olla yksin, sillä apua on saatavilla ja aina voi oppia uutta. Asioita voidaan aina selvitellä yhdessä.
Millaisia terveisiä haluaisit lähettää kaikille digitukea tarvitseville?
– Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja kysyä apua. Tukea on saatavilla. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, eikä ole tarpeen hävetä sitä, ettei osaa käyttää kaikkia digitaalisia palveluita tai laitteita. Digituen palveluja järjestetään sitä varten, toteaa Hautamäki.