
Teksti ja kuva Timo Kalenius
Auton talvirenkaat on suunniteltu pohjolan kylmyyteen ja lumisiin tieolosuhteisiin, joten viime talven vähälumisuus ja aikainen kevät kurittivat suomalaisautoilijoiden renkaita tavallista enemmän. Kulunut rengas on onnettomuusriski tien päällä. Talvirenkaita vaihtaessa kannattaakin niiden kuntoon kiinnittää tänä vuonna erityistä huomiota
Talvirenkaat voidaan vaihtaa alle säiden, eikä vain kalenterin perusteella. Viime vuoden kesäkuussa voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään.
Marras-maaliskuun välisenä aikana kesärenkaita saa käyttää, jos alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, ei esiinny liukkautta tai sen uhkaa. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita on käytettävä. Ajoneuvon kuljettaja on vastuussa siitä, että autossa on talviolosuhteissa talvirenkaat.
Vaikka uusi laki antaakin lisää vapautta rengasvalintojen suhteen, niin se tarkoittaa myös entistäkin huolellisempaa kelien seurantaa, jotta liikenne sujuu turvallisesti. Nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat saa ottaa käyttöön milloin vain, joidenkin suositusten mukaan jo + 5 asteessa voi siirtyä kitkarengaskauteen.
Talvirengasvaatimus koskee myös erikoisautoja, moottoripyöriä, mopoja ja kolmi- ja nelipyöriä sekä perävaunuja, joiden luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia.
Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 millimetriä. Renkaiden kunnolla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen. Kulutuspinnan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään ja nastarenkaissa jäljellä olevien nastojen määrään ja kuntoon.
Rengasruletti pyörii jo
Someron Rengasmarketilla alkoivat kiireiset viikot heti kun ilmat kylmenivät ja yöpakkasia oli ollut ensimmäisen kerran. Renkaiden vaihtoruletti työllistää asentajia pitkälle marraskuulle, kun sekä henkilöautojen että raskaamman kalusto renkaita vaihdetaan nastoihin ja kitkoihin. Rengasmarkettia pyörittävät yhdessä Heli Mäki, Markus Mäki ja Santeri Ruponen. Asentajien määrä vaihtelee kausittain 5–10 välillä riippuen työmäärästä.
– Tällä hetkellä henkilö- ja pakettiautot työllistävät meitä eniten, mutta myös raskaanliikenteen autoja sekä yrityspuolen autoja meillä käy jonkin verran. Nastarenkaat ovat ne, jotka yleensä alle laitetaan koska täällä ajetaan paljon hiekkateitä ja niillä kitkojen pito on huomattavasti huonompi kuin nastoilla, kertoo Heli Mäki.
– Yleensä talvipyöriksi valitaan paremmat premium-luokan renkaat, koska niiden halutaan myös kestävän pidempään ja antavan hyvän pidon vielä hieman huonokuntoisempanakin, lisää, Santeri Ruponen.
Rengasmarketilta löytyvät yleisimmät rengasmerkit ja tilauksesta myös erikoisemmat 1–2 päivän toimitusajalla. Renkaiden säilytys myös onnistuu rengashotellissa, johon asiakkaat voivat halutessaan jättää renkaat kausisäilytykseen. Tällä hetkellä hotellissa on säilytyksessä noin 300–400 asiakkaan renkaat.
Liikenteessä huonokuntoiset renkaat ovat johtaneet pahimmillaan synkkiin tilastoihin 2000-luvulla, sillä joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa huonokuntoiset renkaat olivat osatekijänä.
Renkaanvaihtajan muistilista
-talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. välisenä aikana
– nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun, muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät
-kitkarenkaita saa lain mukaan käyttää ympäri vuoden, mutta niitä ei missään nimessä suositella kesäkeleille
-kitkat suositellaan vaihdettavaksi silloin, kun lämpötila laskee pysyvästi alle 10 asteeseen
-varaa aika renkaanvaihtoon ajoissa, syksyllä vaihtopaikat ruuhkautuvat
Lähde Liikenneturva