Tapasin journalistikollegan, joka kertoi viettäneensä kolmen vuosikymmenen aikana useamman viikon joka kesä lapsuudenystävänsä mökillä Somerniemellä. ”Sinä tunnetkin sitten Someron monipuolisen matkailutarjonnan”, ilahduin. Tuttavani katsoi minua pitkään todeten: No eihän siellä ole mitään, paitsi ne markkinat, Baddingin kioski ja joku tanssilava.
Syntyi pitkä ja monipolvinen keskustelu Someron matkailu- ja kulttuuritarjonnasta. Kollega oli aidon hämmästynyt ja jäi miettimään, miten on mahdollista, ettei hän tiennyt Someron matkailukohteista juuri mitään.
Kysymys on hyvä ja sitä tulisi miettiä laajemminkin.
Pandemia-aika on lisännyt kotimaanmatkailun suosiota. Moni suomalainen on löytänyt uusia mielenkiintoisia matkakohteita, jopa yllättävän läheltä pääkaupunkiseutua.
Somero on monelta kotimaanmatkailijalta vielä löytämättä. Ja kätketyksi helmeksi Somero jääkin, ellei Someron näkyvyyden eteen tehdä hartiavoimin töitä. Somerolla on paljon annettavaa kotimaan matkailijoille ja matkailijoilla paljon euroja annettavana Someron yrityksille. Kilpailijoita Somerolle on kuitenkin paljon, joten Someron täytyy erottua ja jäädä mieleen.
Se, että Somerolla pysyvästi ja osa-aikaisesti asuvat ovat tietoisia monipuolisesta matkailutarjonnasta ei vielä riitä.
Sosiaalinen media on helppo ja edullinen tapa saada matkailijoiden huomio kiinnittymään Someroon. Kaikki eivät suinkaan käytä sosiaalista mediaa, mutta noin miljoona 35–55-vuotiasta suomalaista käyttää Facebookia, ja yli 55-vuotiaita käyttäjiäkin on noin 800 000.
VisitSomero -Facebook-sivulla on pari tuhatta tykkääjää ja seuraajaa. Reaktioita sivun päivityksissä on kourallinen, kommentteja ei juuri lainkaan. Hyvä ensimmäinen askel Someron matkailun eteen olisi esimerkiksi se, että kaikki Facebookia käyttävät Somerolla asuvat ja lomailevat ottaisivat VisitSomeron sivun aktiiviseen seurantaan sekä jakaisivat tietoa Someron matkailun mahdollisuuksista ja tapahtumista omissa sosiaalisen median verkostoissaan.
Sivulla luonnollisesti tulee olla hyvää ja ajankohtaista sisältöä ja ennen kaikkea hyviä kuvia ja etenkin luontokuvia, joita sosiaalisen median käyttäjät rakastavat.
Somerolaisilla on lukemattomia syitä olla ylpeitä Someron monipuolisuudesta ja mahdollisuuksista niin matkailijoille kuin pysyvästi- ja osa-aikaisesti asuvalle. Turha vaatimattomuus ”ei tehä tästä ny numeroo” ei auta mitään eikä ketään. Somerosta on syytä olla näkyvästi ja kuuluvasti ylpeä!
Olen erittäin iloinen, että sain viime kesänä toteuttaa Someron kaupungin kanssa yhteistyökokeilun, jossa Somerolla vieraili toimittajia ja matkabloggaajia. Tulokset olivat loistavia; muun muassa Iltalehti teki kolme isoa juttua Someron matkailutarjonnasta. Lehti tavoittaa noin 2,5–3 miljoonaa lukijaa. Toivottavasti yhteistyö jatkuu tänä vuonna.
Somerolla vierailleet toimittajat olivat aidon positiivisesti yllättyneitä Someron monipuolisuudesta ja tasokkaasta matkailutarjonnasta.
Somerolla on kaikki edellytykset nousta Suomen pienten maaseutukaupunkien tähtikaartiin!
Päivi Arvonen
viestinnän ammattilainen, valokuvaaja, journalisti